Julfirande

"Ho, Ho, Ho. Finns det några snälla barn här?"

Och där fanns ju ett. Hon satt i sin pappas knä med värsta "tomterespekten" i blicken! Tittade storögt på den skäggiga mannen som delade ut paket till henne, vad är detta för figur??? Vad konstig han ser ut?? Har aldrig sett nåt liknande tidigare!! Vårat lilla hjärta verkade lättad när han försvann ut genom altandörren igen. Men när första tomten gått och paketen öppnades så kom tomte nr 2... Oro i blicken och titta på håll den här gången. Det var  morbrors kompis som skulle tomta för grannarna, och när han kom tillbaka var det dax för morbror att sätta på sig tomteklädero ch bege sig ut för att tomta han med! Så när tomte nr 4 försvann ut genom dörren var hon mer kavat och vinkade till och med till tomten när han gick:) Snacka om tomteterapi;)

Trodde faktiskt att hon skulle somna i vagnen där på kvällen, så att vi skulle kunna sätta oss där med ett glas rött o bara koppla av, men efter en hel dag julfirande var hon alldeles övertrött och klappade ihop, ville inte sövas av mormor, och släppte inte mig, så där fick jag stå med en trött Malva på höften, som höll ett mjölkpaket i sin hand (det var det enda som fick henne lugn), medan jag hävde i mig julgröten och Danne slängde i sig skinksmörgåsen så snabbt vi bara kunde för att komma iväg innan det gick på tok för snett- sen var det till och vira in henne i sitt hello kittytäcke och åka hem! Men mitt i all trötthet så stack hon ut sin lilla hand och vinkade hejdå till mormor och morfar, och sen fick dom en slängpuss med, i bara farten, som moster lärt henne dagen till ära:) Och vi fick en julaftonskväll hemma tillsammans, vi var nog lika trötta vi, vilket var riktigt mysigt efter första dagen med släkt och familj♥

  
Tomte nr 1                                     Fight mellan "dockans" storebror och
                                                     Malva om vem som lyfter först!


  
Snöprinsessan                                God Jul och god fortsättning från oss!

Juldagen var det dax att fira med Dannes familj. Där är inte våran lillstrumpa ensambarn utan det finns sex pojkkusiner och en fem månader yngre flickkusin att leka med. Så när den lilla tjejen sov så lekte lillstrumpan med pojkarna, eller iaktog dom och gav små legobitar till dom för att visa att även hon fanns där nu:) När lilltjejen vaknade så trodde nog Malva att hon var en docka. Hon tyckte att hon var väldigt söt och skulle klappa, krama och pussa på henne och i slutändan lyfta upp henne, i huvudet som hon gör med dockorna... och när hon inte fick det ställde sig våran trötta (även då ja, kan ju inte koppla av o sova när det är jul heller) tjej och tjurade mot väggen;)  lilla älskade skruttunge, lägger sig till med såna "storbarnsfasoner"♥

När vi kom hem så kände jag mig alldeles uppblåst av både svensk och tjeckisk julmatshetsätning i dagarna två, Så jag var tvungen att få lite frisk luft och få röra på mig lite men mina älsklingar avböjde erbjudandet om att vara ute o leka i snön med mig, så där blev jag ensam kvar i snön som bara föll ner från himlen:) Härligt! Det var längesedan jag byggde snögubbar i mörkret- men det var just vad jag gjorde, där i min ensamhet på juldagskvällen! Man blir som barn på nytt när man träffat tomten;)

                   
                                 ♥ Vår fina lilla jultjej ♥