lussefirande

"We wish you a merry christmas, we wish you a merry christmas" hördes en liten gäll flickröst över alla andras. Och längst ner satt våran lilla guddotter med endast pepparkaksmössan på av hela pepparkaksdressen, och med napp i mun sjöng hon oxå med! Den allra yngsta deltagaren kunde inte ens gå än, så han satt tomteklädd i glitterklädd skrinda. Och inte ens snön fattades!  Det var det sötaste lussetåget jag sett! Så det var en bra avslutning på lussedagen det:) 

            

Direkt efter frukosten hade jag åkt iväg med min allra sötaste lilla tomte med tillhörande korg med julkort i för att lussa för mina far-/morföräldrar. Men det var lite läskigt med dom gamla människorna med skrynklade ansikten och grått hår;) Men efter lite kaka och clementin av gammelmorfar och gammelmormor så smälte hjärtat- iallafall på gamlingarna;) och nästa besök, till gammelfarmor-och farfar så var det som att blygheten var färdig, det fanns ju såå mycket prydnadssaker att undersöka!!! och stolar att leka tittut bakom med den gamle mannen;) och så hade dom en ryssdocka, dom är ju alltid kul:) 


        
  

Men lussandet började egentligen i lördags när vi var hos lillstrumpans farmor och farfar och mormor och morfar med våran lilla tomtetjej:) (Mormor inte kunde låta bli att börja med julklapparna redan nu, så ett paket för att öva blev det minsann!) Precis när farmorn och farfarn kom hem till sverige så var M väldigt blyg, stog o tryckte vid dörren hemma hos dom o höll min hand en ganska lång stund- men inte nu längre;) Nu röjjs det hej vilt! Varenda låda dras ut o undersöks, följer efter farfar till dom olika rummen i den lilla timmerstugan, stoppar leksaker i farmors tofflor, kastar mat från bordet, välter glas på bordet (pappan fick tag i det i sista sekund) o ja, håller på som en nyfiken och levnadsglad 1-åring ska göra helt enkelt! men efter dom timmarna beslutade jag och hennes pappa att vårat hjärta skulle få va hos mina föräldrar när vi skulle ut och äta på luciadagen med Dannes familj... men visst längtade jag efter mitt lilla busfrö♥ 

Och gårdagen avslutades med att en mjuk pepparkaka kom ut från ugnen, tjugo över elva... Efter att ha somnat till i vagnen när vi gick hem från förskolelusset + att jag nattade en väldigt gossugen liten tjej, som skulle ligga på min arm, med ansiktena mot varandra och hennes lilla arm omslingrad runt min hals, vid åtta tiden- så ville hon ju absolut inte ligga där alldeles själv, och jag kände inte för att tillbringa kvällen i sängen för att hon skulle sova, så hon fick komma upp till tv:n, men där sov ju inte hon vidare! Var alldeles tokglad istället:D Men vi myste till det med att baka en kaka- som blev bränd, tyvärr...men jaja, så kan det gå när man inte är en van bakerska;) Men nu är lussandet över och jag måste fixa de sista julkorten- måste visst postas imon...alltid sista sekunden här av någon anledning;)

 mitt lilla ♥ alldeles utslagen efter dagens strapatser

Skulle egentligen åkt till stan idag och träffa alla M-tjejer, men stadsbarnen var sjuka så vi landsortsmammor blev kvar här med lite te och pepparkakor istället, och efter en promenad i den knarrande snön så sover Malva i vagnen och jag ska nog passa på att ta en kopp varm glögg innan det e full rulle igen♥