RobinssonMartin svarar....

Jag läser Martin Melins blogg, och kunde igår inte låta bli att skriva i kommentarsfältet om att ha barnen på förskolan hela dagen när man själv är hemma. Idag hade han kopierat min fråga i sin blogg, och jag förstår hans situation när han beskrev den (det lät helt rimligt! och jag tycker om hans blogg, den lyfter lite frågor och jag tycker att han verkar helt vettig som förälder och människa annars!!). Men sedan skriver han vidare om att det är viktigt att lämna våra barn där när vi är hemma ur utbildningssynpunkt och för att lyfta upp förskolans roll i det hela. Nej, jag håller inte med. Så jag fortsatte att skriva i kommentarsfältet... och ju mer jag skrev desto argare blev jag...

http://www.coolapappor.se/bloggar/martin-melins-blogg/

Vad tycker ni???? Det finns självklart många synvinklar att gå på. Och så handlar det oxå kanske om hurdant barn man har. Hur dom är som personer. Men en 1-åring???? Kom igen...
#1 - - Nina:

Jag är helt inne på din sida Josefine! Det bästa för så små barn borde vara att få vara hemma med sina föräldrar! En 1-åring har inget behov av att vara på fsk (iaf inte när föräldrarna är hemma)

Många föäldrar tycker att det är synd om barnet när det är hemma för att man inte alltid kan ha tid att "leka" osv med dom, men jag tror inte att det är något negativt att ha tråkigt ibland, annars uppskattar de ju inte de roliga sakerna i livet. Jag jobbar själv på fsk och trivs jättebra med mitt jobb, men barngrupperna är alldeles för stora och det är omöjligt att ge barnen den uppmärksamhet de så väl förkänar (stavas?)

Kram!

#2 - - jossan:

Jag tror faktikst att barnen kan bli sönderstressade och små vilsna individer om dom hela tiden ska vara sysselsatta av vuxna männsikor! Kreativitet och egna lekar föds ju när man lämnar dom lite själva, en 1-åring klarar ju inte det själv, men behöver heller inte "pedagogiseras" hela tiden- det räcker att blaska med vatten när man själv lagar mat eller nåt i den stilen! Jag tycker att dte är sorgligt att föräldrar tror att det är så himla viktigt för ett så litet barn att vara där!!! Ultimata vore ju om alla hade möjlighet att vara hemma längre med sina barn, och sedan när dom kommer upp i tre årsåldern få vara några timmar och leka och pyssla med andra barn! Men så är ju inte samhället idag, men då får vi ju heller inte utnyttja förskolan till att få egen tid- det förstör ju för dom barnen som måste vara där, då föräldern faktiskt jobbar!!! Tror att alla borde jobba lite på förskolan så att man vet hur det ser ut i verkligheten....lagom är bäst helt enkelt;)

#3 - - Anna-Lena:

Olle började på dagis när han var 1,5. , jag ser bara positivt på den tiden, och han är inte ett dugg söndertrasslad. När han skolades in var det en mamma där som skolade in sin 1åring, en riktig liten plutt och mamman bara längtade efter att börja jobba. Jag hade fördomar och tyckte det var galet med ett sådant litet barn på förskolan, men tji fick jag, Linn trivdes (och trivs) som fisken och njöt i fulla drag och inskolningen och allt pågår smärtfritt. Hennes mamma är en grym mamma som gjorde det valet och varken hon eller jag ska eller har dåligt samvete för när vi inskolar våra barn. Sen fanns det såklart barn

som inte alls mådde bra, men de var både 1 och 2 åringar.

Vi har alla olika gränser, jag tycker det verkar tufft för de barn som går 7-17 varje dag då de egentligen knappt träffar sina föräldrar men jag har bestämt mig för att inte dömma, vi kan inte bestämma hur andra föräldrar ska jobba och valt att ha sina barn på förskolan, inte heller dömma de som valt att vara hemma med sina barn. Visst skulle det vara perfekt med lagom, men lagom är ju olika för alla och ibland en utopi.



Jag förstår Martin Melin att han lämnar sin 1,5 åring på förskolan med tanke på hur han jobbar. Jag jobbar själv kvällar och nätter och lämnar Olle mer en gärna på förskolan vid 9! Superskönt!;) men sen är det himla skönt att ha en långdag bara han och jag.

Vi är alla olika vännen!



Hoppas det går bra med inskolningen, spännande! Verkar som om ni fick ert val?



Kram

#4 - - jossan:

men jag tycker inget negativt om förskolan, det har du fått om bakfoten. Men det jag inte tycker om är när förskolan utnyttjas till att vara ett ställe där man "lämpar" av sina barn för att själv få egentid- det tycker jag är fel!Och då blir ínte heller förskolan en bra plats för dom barnen som måste vara där!Och sedan att Olle är där och leker några timmar när han är så stor ser jag inga bekymmer med- men att du lämnar honom där för att få egentid tycker jag dessvärre icke om pga att systemet då utnyttjas! Sedan att barnen är på förskolan när man jobbar är väl ett jättebra privilegium!Men varför skaffa barn om man har dom där 50 timmar/vecka??? då hinner man se dom på helgerna och det är dagisfröken som fostrar barnen...det TYCKER jag är fel. SEdan finns det självklart dom som måste ha dom där för att få det hela att gå runt om det bara finns en inkost i familjen, men i stort kan man prioritera bort ganska mycket för att faktiskt se sina små växa upp:)Vi har haft Malva hemma för att vi haft möjlighet till det och prioriterat bort en väldigt massa annat(semestrar och en massa shopping hinns med senare i livet)Vi vill ge henne en trygg och liten värld när hon är liten:)och jag stortrivs ju att gå här hemma med henne och lära henne det det lilla barnet behöver veta. det betyder inte att hon inte träffar andra vuxna! Jag försöker att inte dömma, men man måste få tycka!