Bada och "tänna på tön"

             
Lillstrumpan läser tjeckisk litteratur, Krtek och hon kan nu räkna till tre på tjeckiska; jeden, duvá, ochia! (tschi, uttalas det egentligen. Tror jag? Men när Danne räknar så säger han "och tre", då blir det o chi!) Ochia är för övrigt hennes vanligaste ord just nu- ett egenpåhittat ord som hon tagit från otschi=öga;)

Igårkväll började det att snöa så förbaskat mycket här! Det blåste så att jag trodde att taket skulle blåsa bort där jag satt uppkrupen i soffan med en filt runtomkring mig mitt i natten då jag nu istället inte kunde sova som omväxling för att sova konstant... men somnade gjorde jag ju tillslut in på småtimmarna och när jag vaknade så var det alldeles vitt på marken och lixom överallt!!! Först tänkte jag att vi måste skynda oss ut så att det inte smälter bort! Men jag nöjde mig med att öppna dörren och låta lillstrumpan känna på snön:) Och då passade vi på att ta in pappans foppaskor som var alldeles snöiga, jag tog dom till badkaret för att visa att snön smälter- och då självklart ville lillstrumpan bada istället;)

Men sedan gick hon här inne och tjatade om att hon vill "tänna på tön, tänna på tön mamma!" Och det är klart att min älskling fick känna på snön;) Och träffa lite kompisar fick hon med, kände att både hon och jag behövde träffa folk i våran egen ålder efter att ha typ varit inomhus hela veckan, jag har ju varit det mer än henne, men ändå! Så det fick bli en liten snabb tripp till den nyblivna hemmapappan med kidz som redan hade V och lilla L på besök (Beja låg i vagnen och sov hela tiden).   

               
                                     Iår var det minsann roligare;)

                 
                Hemmapappan bjussade på hemmarullade köttbullar som mamman hade
               gjort! Och vi kunde sitta och dricka te en liten stund när tjejerna lekte i rummet!

Och för att pressa mig ytterliggare idag så blir det oxå ett besök till en barndomskompis i eftermiddag som är här nere med sin lilla son och hälsar på sina föräldrar, så då gäller det ju att passa på:) Men sedan minsann blir det till att fredagsmysa med lillhjärtat då Danne jobbar till kvällen, och känner redan nu att jag skulle kunna somna om jag la mig ner men det får helt enkelt vänta tills jag kommer hem till soffan...

#1 - - emelie:

Så hon blir tvåspråkig! :D Häftigt!

"min" lilla tjej blir också tvåspråkig, svenska och tyska. Även om hon inte är min dotter har jag hand om henne och hon betyder så mycket för mig att hennes första ord faktiskt var på svenska, även om hon hör mycket mer tyska :)

Jättehäftigt när dom förstår allt på båda språken, även om det är ganska ansträngande också :P



Ha det bra!

#2 - - emelie:

Så din lilla tjej bli också tvåspråkig?! Häftigt! :)

Jag har förvisso ingen dotter, men en liten tjej som skulle kunna vara det. Hon blir också tvåspråkig, jag är den enda som pratar svenska med henne, och allra första ordet blev "titta" :D

Känns så häftigt när de förstår båda språken, otroligt fascinerande :)



Ha det bra!