Magen blir så glad av mat!, trugar jag med och hoppas att det funkar en vacker dag;)

Åhh, nu vill jag ha tillbaka den bärbara datorn så att jag kan lägga in lite bilder här;/ Lämnade den på lagning för alldeles för länge sedan!!! Jag orkar inte lägga ner tid på att lära mig hur man sparar en bild här, för vad jag än har testat så är dom tillbaka i första läget- liggandes på sidan, upp och ner eller för ljus/mörk. Nä, tack! Jag tröttnade tillslut...Helst skulle jag vilja ha en iphone så att jag kunde mobilblogga- men dom pengarna finns inte så jag får nöja mig med att vänta in den andra helt enkelt...

Ikväll ska vi på middag hos "halvåttagänget", alla andra småbarnsföräldrar har fixat barnvakt, vi hade tänkt att ta med Malva då hon sov borta förra helgen, men vi föll för grupptrycket och ringde mina föräldrar. Så det blir en barnfrikväll för oss med och en mormor/morfar helg för Malva. Visst är det skönt att kunna sitta ner och ta det lugnt och "vuxet" men oftast tycker jag att det är helt ok att ta med vårat lillhjärta... Men nu gör vi som dom andra helt enkelt- och får en hel natt utan att gå upp och göra välling till på köpet:)

Vi är nämligen tillbaka i vällingträsket här. Malva behöver ju tid på sig när hon äter, och så äter hon ju bara viss typ av mat: pasta i alla former, ägg- kokt som stekt, skinka, korv och köttbullar (till sin mammas stora förtret) och knäckemacka. Och lite hela tiden för hon inte har ro att äta en hel stor portion, och så någon välling då och då. Att äta fasst föda är ju helt nytt sedan två månader tillbaka (ja, en del barn börjar att äta när dom är fyra månader, jag vet...) men hon har ju inte varit någon ätartjej våran lilla höna helt enkelt! Har inte ens ätit bullar och kakor! Så att hon äter annat än välling nu är en storvinst för oss:) Men dagis kan ju självklart inte erbjuda konstant ätande- så alltså är hon superhungrig och blodsockret nere på minus när jag hämtar. Alldeles för trött för att äta när vi kommer hem så det blir välling, välling och välling. Och välling på natten för att kompensera det missade näringsinnehållet på dagarna... Den här månaden funkar det bra då hennes farmor och farfar fortfarande är i Sverige och kan hämta henne tidigare på dagarna, men vi vet ju att det kommer att komma dagar då både vi och mormor och morfar slutar sent och Malva kommer att vara på dagis tio timmar i sträck (kanske inte såå ofta, men ändå)...hon måste bli bättre på att äta mat helt enkelt! Så det är hårdträning nu med utspädda vällingar och prat om att magen blir så glad när den får mat och benen orkar hoppa och springa och ja, hela racet kör vi. Förutom att dra in vällingen helt som kanske verkar mest effektfullt. Men då äter hon inte alls, blir bara trött och ledsen. Tro mig, vi har försökt! Men idag är en bra dag, hon har ätit två ägg och en halv korv och säkert fem pastapennor och en halv knäckemacka;) Haha- jaja, hon kommer ju att äta annat hon med en vacker dag;) Vi mätte henne innan, hela 89 centimeter över marken är hon nu- stor tjej poängterar hon stolt! På tisdag blir det till att ta en vända till stan för att köpa nya byxor och tröjor till henne- har mest 86 kläder i garderoben vilka hon växt ur nu! Kuligt kuligt att fylla på där nu efter en grov utrensning igår!

"Ja ä äscht!" sa hon igår. "Va??" svarade jag för att kontrollera att jag hört rätt. "Ja ä Bäscht!" sa hon igen. "Säger pappa." Självförtroendet är på topp minsann:)