"Äppeldoften sprider sig..."

En del människor kan inte låta bli att ha statusuppdateringar på facebook i stil med

"Äppeldoften sprider sig i huset när de nyplockade knallröda äpplena kokar på spisen. Snart har vi våran egna äppelmos att hälla på morgongröten:) Och detta i samband med att dörrar och fönster torkar efter att ha vitmålats. Ljuvliga lördag!"

Haha, sådant har jag lite svårt för;) Visst alla skryter vi på facebook, det vore inte alltför kul att läsa uppdateringar i stil med att ungarna vrålar, tvätthögen växer, veckans disk står i hög i köket eller att man har bråkat med sambon... Men någon måtta får det väl vara på sitt helyllefamiljskryt;)

Men nu tänker jag skryta lite ändå;) För den där statusen stämmer faktiskt!!! Just idag och just nu så kokas moset och dörrarna torkar från att ha vitmålats en sista vända (kallt här inne? Ja!), musiken skrålar och Danne och Malva är i lekparken och leker. Så ja, jag vaknade upp för en stund ur min trötthet:) En månads förkyldning, täppt näsa, ond hals, flås och den grymma tröttheten som annars får mig att helst tillbringa all ledig tid i soffan skuffade jag undan i garderoben idag och tog tag i det där som varit halvgjort alltför länge nu!!

Jag har aldrig tidigare kokat äppelmos, jag har aldrig tidigare haft äpplen att plocka från trädgården heller för den delen, men nu har jag ju det så då hade jag inte mage att låta dom ruttna bort. Jag skalade inte dom då jag förra veckan gjorde en äppelpaj med skalet kvar- och den blev alldeles rosa och fin!!! Så tanken nu då är att det ska bli samma fina färg på moset:)


"Värmen sprider sig i vårt residens när elden sprakar ikapp med Lillstrumpan som äter nykokt äppelmos till kvällsmat. Ljuvliga lördag!"

 
                2kg äpplen                                      Moset blev en aningen rödare än vad jag trott!