kaos och svett

"Då ut!! Jag vill vila lite till!" skriker min lilla dotter mig i ansiktet när jag glatt kommer insjungandes "godmorgon, godmorgon, hör fåglar sjunga nu, godmorgon godmorgon i kööööör". Jaha, Tack för den. Jag går ut och fixar frukost till henne- mackor utskurna som hjärtan och mjölk i vällingflaska så att hon inte ska spilla i soffan. Vi har ju inget soffbord längre och tyckte hon kunde få se på barntv samtidigt som frukosten intogs. Upp kommer tillslut en liten madame i sovruffs och prinsessnattlinne sparkandes på en boll. Slår sig ner i soffan i godan ro och tar sig lite mjölk.
 
 
30 minuter senare när jag tjatat x antal gånger om att "ta ett bett till, skynda dig nu, om du inte äter orkar du inte leka, ät upp nu så vi inte kommer försent, jag ringer dagis och säger att vi inte kommer idag, ta ett bett till nu!" Pust. Ja, jag vet att jag hotar väldigt mycket just nu, men inget annat fungerar... Varför äter hon inte bara upp dom små söta mackorna???!!! Lillasyster hon äter upp sin grötportion snabbt som blixten hon. Tackar gudarna för det!
 
Efter lite mer hot så kommer vi äntligen iväg! Halvspringer flåsandes med en tung vagn fullastad med små barn, den ena hon står upp i vagnen och den andra har bekvämt placerat sig där hon med- för man kan ju inte springa i prickiga stövlar heller! Väl framme är jag helt svett och säkert röd i fejan med, stannar en liten stund och tittar på foton från när Malva och dagisbästisen var små. Nu är dom ju stora med samma färg på håret, lika långa och fyller fyra med en dags mellanrum. Sötisar. När jag väl skulle gå så klämmer hon sig i dörren när hon skulle vinka, tröstar litet gråtande barn medan det andra har tröttnat på att vara i vagnen. Skyndar vinkandes och slängpussandes iväg medan lillasyster eldar upp sig till fullo- står upp emellanåt, ålar och skriker den andra emellanåt.
 
(Fotot är från ett annant tillfälle. Men det är såhär hon ska stå när vi åker vagn.
Vem vill sitta och titta på mamma liksom. Inte Signeliten iallafall)
 
Väl hemma är jag dyblöt av power walk och inre stress, slänger av mig kläderna och ammar lillskruttan till tystnad. Och sömn. Vem är inte trött efter en böknatt liksom.
 
Godmorgon på er;)