funderingar en fredagkväll

Höstkänsla i luften, fast varmt ändå mellan regnskurarna; strand eller bädda ner sig i soffan med tända ljus är frågan? Det har blivit det senaste då det i samband med förskolestart har blivit ett hem med snoriga och kinkiga barn och trötta föräldrar, då snoriga barn innebär små täppta näsor nattetid och utbrott som heter duga dagtid...
 
Det är i sådana lägen som med en sjuk 3,5-åring som en syskonvagn
är toppen! Vi kom ut på en promenad när solen äntligen smög fram
bakom molnen!
 
Min irritation börjar när förkyldningarna drar igång, jag försonas aldrig med tanken att hela samhället ska bli förkylda på grund av att alla små barn inhyses på förskolan! Men jag inser ju att det inte är någon idé att hålla Malva hemma då alla andra småfolk i hennes storlek tillbringar mycket eller lite tid på dagis. Så jag har en hypotes som går till så här: måndagar och torsdagar får bli förskoledagar. Jag tänker som så att när den lilla illbattingen till bacill sprids in med en nysning i hennes ögon, mun eller näsa så hinner den bara placera sig där för att sedan vilas bort två dagar, nästa illbatting in på torsdagen, vilas bort långhelgen. Och så sana-son och lactikids. Och fruktsmothisar på det så att dom kommer att kräkas vid åtanken om det i vår. Låter det vettigt eller bara en galet bra önskan från en småbarnsmamma som avskyr dessa små elaka krabater?! Sedan är det ju det att det är barnjympa och musiklekis däremellan med. Och så våran egna lilla mammagruppträff med barn från olika förskolor, och så små grannfolk med andra baciller från sin förskola. Ja, ni förstår att jag får krupp när jag börjar att finurla hur hela systemet är uppbyggt va´?!
 
     Att kunna boostas med blåbär direkt från skogen är ju toppen!
 
Jaja, jag får se det som att det är jättemysigt att pussa och ta om hand om mina små förkylda barn på nätterna... Eller nä, den gick inte ens jag själv på!
 
Men iallafall, det är premiär för Signeliten att sova över hos sin mormor och morfar imorgon, ja, Malva är med förstås. Vi ska nämligen på bröllop vi! Men jag har hela tiden haft i åtanke att det kanske blir inställt då knattarna inte mått bra. Signe är nyförkyld så jag är fortfarande inte helt övertygad om att det blir av...Men om det inte fungerar får pappa komma och hämta hem oss så att våran lilla bebis får sova med oss. Konstig känsla att få sitta iordninggjord på fest och bara ha sig själv att rå om- så längesedan så att jag inte kommer ihåg sist det hände!
 
Bara vi två på bröllop 2008, men en liten Malva grodde på för fullt i
mammas mage♥