Mellanmålstips

 
 Signe är en tacksam bebis att mata- hon äter i princip allt. Det behövs verkligen ingen introduktion och smakisar till henne- är hon hungrig gapar hon och är nöjd! Så att äta gröt jämt kan ju inte vara så skoj när man tycker om olika smaker och konsistenser i munnen, så här kommer några tips på vad som går ner till mellanmål förutom gröt, bröstmjölk eller välling:

- Avocado (skrapar jag med sked som man kan skrapa banan)
- Den skrattande kon (små krämiga ostar som jag ger med sked)
- Fruktmos (Dippa med fördel osten i moset- galet gott!)
- Macka (små mackbitar med smör på)
- Gröt blandat med turkisk yoghurt
- Yoghurt/fil (I liten mängd. Vet inte riktigt när man får börja ge ett helt mål mjölkprodukter?)
- Couscoussmothie (Egengjord eller köpt)
- Hallon, färska från trädgården (äter hon som dom är)
 
För visst är det roligare att få lite olika smaker så att man inte tröttnar tillslut!
 
 
Och jag vet att bebisar/barn är olika i det här med mat då jag själv har en av varje! Malva har i princip levt på välling tills hon var tre och jag gjorde inget annorlunda med henne än med lillasyster. Eller jo, lillasyster fick prova mycket tidigare, men hon har hela tiden visat att hon vill smaka- ett helt annant intresse för maten vi äter (jag som trodde att det var mitt fel att M inte ville äta, för alla mammor med ätande barn stoltserar gärna med hur dom låter sina bebisar och barn vara med vid matlagningen och prova olika smaker- som om inte jag gjorde det?! Men nu vet jag bättre, barn är olika!)!
 
Men den där vällingdrickaren hon har växt upp bra hon med och nu äter och smakar hon på mycket tycker jag!
 
Har ni fler tips på bebistilltugg mottages dessa tacksamt:)