Malva4år fyra år, prinsessperiod, rosa

Hur kommer det sig att flickor har en rosa prinsessperiod?

Prinsessklänningar och rosa. Helst rosa prinsessklänning. Varför älskar småflickor detta? Jag har verkligen inte uppmuntrat hennes min- favorit- är -rosa-period, och i hennes utklädningskoffert ligger både pippi-kläder, piratkläder, svärd, prinsesskrona och prinsesskläder bland alla väskor och tillbehör som torde finnas i en utklädningslåda. Men tror ni att hon är pirat? Nej, varje dag, och då menar jag varje dag så har hon prinsesskläder på sig. För att motverka detta har jag gått in för att inte handla hello kitty och alltför mycket rosa, jag pratar mycket om att alla färger är fina och senaste inköpet var ju en blå jacka. Som hon ju blev sådär glad över. Och allt som vi har handlat som inte är rosa blir hon inte så jätteglad över... Så det senaste har jag fått dåligt samvete och funderat på hur det skulle kännas om någon annan handlade mina kläder och med flit handlade sådant som jag inte tycker om- då har jag fått ont i magen. Men samtidigt är man ju en förälder i sin tid som SKA tänka genus, så det gör jag ju... Tills idag.
 
            Prinsessan Malva på sitt maskeradparty
 
För idag smet jag från familjelivet några timmar och begav mig ensam till a6. Ja, det var jättemycket folk där, men jag gillar ju att titta på folk och få gå i lugn och ro utan att korsa ögonen femtielva gånger, bära på bebis och skjuta på en vagn överfull med diverse tillbehör, vakta Malva så att hon inte försvinner i folkmassan och slippa att säga nej till att hänga vid inomhuslekparken.
 
Idag var det bara jag och alla andra. Jag köpte isdubbar till mig själv så att jag kommer ut nu när vi har isgator här i detta "snösäkra samhälle" och så handlade jag upp barnens julklappspengar. Signe behövde kläder i strlk 80 och Malva har ju i princip växt ur allt hon har det sista. Och nu struntade jag i min smak och allt vad genustänk heter, jag handlade bara sådant som Malva själv skulle valt. Mycket mönster i blommor, hjärtan, fjärilar, ugglor och andra fåglar, rosa och glittrigt blev det. Det passade inte alls ihop- för jag brukar tänka att det ska passa ihop för jag har lite svårt när barn matchar allt "fel" (hemskt av mig va), på andras ungar kan det va charmigt, men Malva ska helst se lite cool ut... Men jag tänkte att hon kunde ha den blommiga tröjan till ett par jeans eller så. Men så blev det inte. 
 
Men fytusan vad glad hon blev! Och vad glad jag blev när hon blev lycklig! Hon valde genast ut det hon tyckte mest om i kassen; den blommiga tröjan, prinsesskjolen, 80-talsleggingens och dom röda glittriga skorna.
"oj, var dom lite stora?!"
"Det gör inget mamma, mina fötter växer ju!" (rädd att jag skulle lämna tillbaka dom tror jag...)
Och därunder valde hon trosorna med rosa hästar på... "Mamma, jag tror att jag sover i det här!" och när vi åt kvällsmat var hon tvungen att snurra runt så att kjolen stod utåt och glitterskorna glittrade lite extra. Våran lilla tjej- Jaja, vi låter väl henne ha sin rosa prinsessperiod!
 
                             Dagens och nattens outfit
 
Men hur kommer det sig? Är det den här perioden som killar klär ut sig till spiderman och andra manliga rollfigurer? Är det nu dom blir medvetna om att dom en dag ska bli kvinnor/män? För det är nu det senaste hon börjat fundera över varför jag sminkar mig och när hon får göra det? Hon provar mina bindor och funderar över när hon får mens och så har hon börjat att ty sig lite mer till mig istället för till favoriten pappa... Är det nu hon börjar att identifiera sig som flicka? Och om så är fallet; är prinsessa det mest flickiga som finns? Och varför ska allt vara rosa? Varför har inte olika barn olika favoritfärger för det vore ju det mest naturliga... Jag har inget emot rosa, jag tycker det är en fin färg, men jag har mest experimenterat lite om det gick att motverka den rosa perioden genom att erbjuda ALLA färger och att inte lyssna allt för mycket på vad hon velat ha. För det är ju trots allt så att det är vi vuxna som handlar deras kläder så vi har ju ganska så stor makt över vilka kläder dom har på sig! Men det hjälpte inte. Iallafall inte på detta barnet! 
#1 - - mormor Annika:

Tycker att Malva liknar moster Rebecca i detta extremt "tjejiga"!! precis som tidigare när hon bara "älskade" välling o ingen annan mat. Blir intressant att se om lilla Signe blir modellen "killigare" o med det mera lik sin mammma, som när hon va liten inte var så extremt "prinssesig" i sina val. Kanske berodde detta på att du hade en 1,5 år äldre bror som förebild.

Svar: ja, det kanske är så att man bara är olika, för jag hade ju bara jojje och hans kompisar att hänga med i den åldern- därav stod jag väl upp och kissade utomhus;) För becca hade ju sin killiga storasyster att se upp till- men hon blev prinsessa ändå ju! Ja, Malva påminner galet mycket om moster- så vi får se om hon följer i samma fotspår i fortsättningen med;)
Josefine

#2 - - Nina:

Söta Malva! Klart att hon ska få ha rosa och leka prinsessa nu när hon är inne i den perioden. Lär säkerligen inte vara för resten av livet :-)

Köpt både dockor/vagn åt Wille, men han kastar bara ut dockan o kör rally med vagnen. Rosa är däremot en favoritfärg även här, blivit några rosa tröjor osv också!

Klart att barnen också måste få ha sin åsikt om vad de tycker om/ inte, och även välja sin egen outfit. (åtminstonde ibland) Men just nu är jag gräsligt trött på Blixten Mqueen som är favoriten här hemma. Spännande o se om även lilla Signe kommer bli typiskt tjejig.

Ha en trevlig nyår! Kram Nina

Svar: ja, hon får vara så mycket prinsessa hon vill... tror jag;) Jag vill bara vara lite medveten om så att man inte formar in sina barn i givna mallar för att dom föddes med snippa/snopp... Jag undrar just det där som du skriver, att småpojkar kör rally med vagnen och att småflickor kör vagnen som man "ska". Vi uppmuntrar kanske små beteenden mer än vad vi är medvetna som att vi kanske är hårdare mot våra döttrar hur dom beter sig medans det är mer ok för sönerna att röja lite- för dom är ju ändå pojkar. Malva har också både bilar och dockor- och när hon var mindre lekte hon mycket med sitt garage och byggde mkt klossar- men sedan har det vänt. Varför??? Förväntas det av henne att hon ska vara mer flickig nu? Spännande är det hela lika/olika tänket!
Gott nytt år! kram
Josefine