Malva4år, Pyssel, Tvåbarnslivet feber, ljuslykta, luciafirande, pepparkakshus

Lucia och feberrosor

Lucia. Dagen då alla små lussetåg bjuder sina släktingar på skönsång och en och annan gråtande tomtenisse. Malva hon har tränat sång här hela veckan, högt, för det har fröken sagt att man ska!
 
Morgonen började med en kokhet lillasyster, julkalendern, välling, en pappa som var på jobbet och så en spänd blivande Lucia. Och mitt däri stod en tvekande mamma. Ska jag vara så hemsk så att jag ger lillasyster en alvedon, eller ska jag vara så hemsk så att storasyster får stanna hemma från Luciafirandet? Nä, det sistnämnda kändes inte som ett alternativ trots att jag hade avskytt om andra hade gjort så... Men jag gjorde så... Så jag, en trött Signe som mest satt i mitt knä och en mamma/mormor som helt plötsligt dök upp på förskolan, fick mysa framför Malva och hennes förskolekompisars tipp tapp och andra, både nya och gamla lussesånger som ackompanerades av musikskolan! Väldigt idylliskt alltså! Därefter blev det en snabb sväng förbi min gammelfaster, 89 år, med julkort och skönsång av Malva. Egentligen skulle vi dit på lite fika men planerna fick ju ändras med Signes feber...
 
Lucian tidigt imorse
 
 
Men trots ändrade planer och en varm liten pepparkaka så har vi haft en mysdag med julpyssel och julmusik. Solen strålade in genom fönstret, Lucian svidade om till prinsessa och tillsammans med alla dockor och en Signe som satt fastklistrad på min höft med handen innanför min tröja har vi gjort både pepparkakshus och en sockerbitslykta med rosa kristyr!
 
 
Pepparkakshuset blev i pastellfärger i år. Mucho fint, om ni frågar mig:)