fyra år

 
Älskade lilla du, tänk att det är fyra årsedan du kom till oss, fyra årsedan som jag för första gången fick hålla dig i mina armar och pussa dig på dina runda små kinder. Fyra år. Det känns som om vi haft dig jämt men ändå känns det väldigt nyss som du var precis ny på denna jord. För ganska exakt fyra årsedan ringde vi runt och berättade att du var född- vilket var en överraskning även för oss då du skulle varit ett decemberbarn. Du älskar att höra denna berättelsen, "om hur jag vaknade i ottan för att fixa iordning mig inför förlossningen, läste morgontidningen, väckte pappa som fick skrapa bort den första snön från bilen, hur jag låg ner i baksätet när vi åkte till sjukhuset och över hur du åtta timmar senare fick hjälp av doktorn att komma ut med sugklocka. Hur pappa ringde till mormor, som ju inte var en mormor innan, för att berätta att du var här. Hon trodde inte på oss förrens hon hörde dig gny i bakgrunden, hur vi älskade dig från första stund och hur du skrattade när vi busade med dig." Den historien vill du höra om och om igen♥
 
Nu är du minsann inget litet knyte längre, nu är du en stor och fin tjej, men lika älskad för det! Du tycker om att leka med dina kompisar som du går fritt med på våran gata och till lekparken nedanför huset. Du håller på att lära dig bokstäver och kan ganska många genom "vems bokstav det är", L som i Lovis, A som i Annika, J som i Jossan, D som i Danne osv. Du älskar att gympa! Du kan hålla på att värma upp i timmar innan det är dags för din tisdagsgympa:) Du går även på musiklekis, men målet är att få börja i kören- det gör man när man är sex år. Du vill väldigt gärna vara sex så att du får tappa tänderna, börja skolan och på fritis och vara stor. För stor är man när man är sex.
 
Du är väldigt målmedveten och envis; har du bestämt dig för något så klarar du det för det mesta. Som att cykla utan stödhjul. Jag och pappa tänkte att en cykel kunde vänta till nästa vår, när modell större var lagom, men så blev du storasyster och fick en storasysterpresent av mormor och morfar. En cykel. Du trampade på med dina stödhjul tills du en dag bestämde att "Nä, jag vill cykla precis som E!", din kompis som du ser så mycket upp till. Som är fem år och kan allt. Och visst, någon vecka efter att du bestämt dig så cyklade du här utanför på gatan. Utan stödhjul! Du är galet kär, i din pappa som du vill gifta dig med; du kan även tänka dig att flytta till Göteborg med honom, jag och Signe kan visst bo kvar här. Men den senaste månaden har du fått en ny kärlek, en medvetenhet i den iallafall, en speciell kärlek, en med väldigt mycket omtänksamhet i, en som du bara vill pussa, krama och lyfta hela tiden. Den där lillasystern. För oj vad du har kommit att älska den där lilla krabaten, och som du njuter när hon gosar in sitt huvud i ditt knä. Och ja, jag kan väl erkänna att du har tyckt minst om mig, som du sagt iallafall, men även jag har den senaste tiden kommit upp mig och du kan ge även mig lite pussar då och då. Och det är ju tur, för jag har ju älskat dig från första stund jag!
 
Du är ett Astrid Lindgren-fan utan dess like! Älskar hennes figurer; antagligen för att du känner igen dig i både Lotta, Madicken och Pippi. För även du är ju en Astrid Lindgren-unge, våran egna Lotta (som pappa och jag kan skratta lite åt emellanåt (och bli galna över den andra emellanåt när du är envis som "en gammal get")). Så citat ur Pippi får vi höra ofta- tokunge;)
 
Du bestämmer oftast vad du ska ha på dig själv, en tre storlekar för liten hello kitty klänning är favoriten. För den snurrar. Men idag har du fått en ny snurrklänning, den var inte blommig som du önskade dig, men glittrigt är också fint. Och snurra så att hela kjolen står ut kan den med. Så jag antar att du kommer att ha den fler dagar än just idag. Älskade fina unge. Grattis på fyra-årsdagen!!!