after beach-trötta och båt-tur

Vi är nog lite "efter-semester-trötta" här hela bunten tror jag nog. Tålamodet är i botten och så fort något inte blir som vi tänkt så blir det lite skrik och stampande fötter. Mest hos mig och Malva. Så morgonen började inte på topp, i vanlig ordning låg hennes blodsocker i botten och hon är då jättesvår att få i någon frukost, gapar, är sur och argskriker åt minsta lilla och inte alls rolig att ha att göra med... Om mitt tålamod då är bra så kan jag oftast ta det hela på ett bra sätt. Men inte idag. Istället skrek och gapade och hotade jag och jag kände mest att jag inte ville ha med henne att göra och skulle bli galet tacksam om någon var barmhärtig nog att fostra henne åt mig. Ond cirkel, hon sur, jag sur, hon ännu surare och jag galen. Nej ingen bra början alls! Men det resulterade i ett "åtgärdsprogram", stackars lärarbarnet, där hon ska "klara av" fem punkter, bl a frukostbiten, så att hon får sin dagpeng på fem kronor. En krona per grej alltså. Efter allt bråk kramas vi och blir sams. Som tur var kom ett sms om båttur med min storebror, svägerska och mina föräldrar. Packa väskan och flytvästar, och in med barnen i bilen alltså. Kommer fram till ett åskmullrande och skyfall men intryckta mot en vägg åt vi glass i väntan på övriga familjen och helt plötsligt blev det lite mysigt alltsammans! Båttur blev det, Malva fick köra med morbror som ju faktiskt är kapten på riktigt! Min pappa grillade korv under ett träd i skydd av regnet, och under picknicken var det faktiskt uppehåll. Ibland behöver man bara bryta och hitta på något kul! Men mest behöver vi nog komma i säng lite tidigare efter denna kanon-sommar som vi ju faktiskt haft! Och som jag ju hoppas kommer att fortsätta i många veckor till... Danne har jobbat fyra dagar nu, men har sin lediga vecka framför sig nu. Skiftarbetarens lyxvecka som vi får njuta av hela familjen nu, innan höstterminen drar igång och jag ska gå på inringning den veckan. Men än så länge är det sommarlov!