cykelpicknick

 
"Wow! Vilket gammalt träd mamma! Det är säkert trrrettio år?!" Vi var på cykelpickning igår, jag och tjejerna. Malva fick välja skog så då skulle vi gå till den skogen som hon åt pannkakor i och lekte i fritidsbarnens koja när Signe bara var en bebis. Och så "pusslade" hon ju också. Pysslade alltså, ett halsband av röda okända bär. Hennes minne alltså, det är ett årsedan vi gjorde det som hon pratade om.
 
Pickninck, hennes favorit. Och cykla, hennes favorit, så det kunde ju inte bli annat än ett lyckat projekt! Och lillasyster hon tror att hon är fyra så hon klättrade ju upp på stora stenen hon med när det var fikadags. Jag var nervös då jag såg framför mig hur Signe skulle vurpa och Malva skulle ta ett felkliv där hon gick runt på stenen och försökte ta granbarren som var en halvmeter ovanför vad hennes armar nådde. "Men mamma, jag ska ju inte svinga mig direkt!". Vi tog en skogspromenad istället och plockade grenar och blommor. Och den stora lilla tjejen hon skulle ha den tunga picknick- ryggsäcken på ryggen så hon blev alldeles baktung och trillade flera gånger om. Men hon är av segt virke den lilla damen så upp igen och traska vidare... Men skogen, även jag älskar det och jag ser framför mig hur jag ska dra ihop vårt "lilla" gäng för att tillbringa en heldag med vandring och korvgrillning och fika. Låter ju inte alls dumt eller?!
 
Sedan hade alla gatans barn kommit hem så Malva cyklade iväg, fri som en fågel med sitt långa hår fladdrandes på ryggen. Lyckliga unge. Och jag gjorde springrekord på kvällen så att jag var alldeles hög över min prestation. Sex minuter bättre än förra rekordet. Men med det inte sagt att det går fort, men rekord var det iallafall!