"mamma, när börjar jag skolan?"

 
Malva har fått sin klasslista. Förskoleklass. Jag tänker att det är förskola på skolområdet, inte riktig skola med alla krav som det innebär. För så är det ju. Men Malva hon längtar så efter denna stora händelse i hennes liv! Att börja skolan. Fast jag envisas i mitt inre med att det är förskola, 6-årsverksamhet, lekis.
 
Jag har hela tiden kännt mig så lugn i detta, det är ju min värld där jag är trygg och så har det hjälpt att dom är många i hennes förskolegrupp som börjar skolan, för många -08:or är det minsann. Men så fick vi klasslistan och dom hade splittrat gruppen. Min mage började att värka och Malva blev ledsen. Det blev inte så som vi trott. Hon fick med sig två kompisar. En som hon umgås med. I denna nya stora värld, med många barn och få personal med öppen skolgård och matsal. Och så har hon en kompis att hålla i handen. En. Jag hoppas att hon snabbt kommer in i gruppen, att hon hittar nya kompisar som hon gillar. Det gör hon säkert.
 
Men hur har rektorerna tänkt? Det är två av 23 barn som bor i närheten, sedan bor resten av barnen långt härifrån. Det kanske inte spelar någon roll, bara det blir bra för det är många år dom ska hålla ihop. Men jag funderar vad det är för slags familjer dom andra barnen kommer från. Om dom är bra och så? Sådana där överbeskyddande tankar som jag inte brukar ha... Men nu har jag det, när min lilla tjej ska ut i stora världen.
Lilla tjejen som hela tiden vill vara äldre än vad hon är...