gårdagens kulturella dag

Om man har ett sportlov som regnar bort, okej då, om man inte hunnit att besöka staden på månader, då får man helt enkelt ta en lovdag till det. Jag älskar att hänga på Ikea, så inte mig emot att tre timmar fördrevs där, men det är ju inte en dans på rosor hela tiden. Stunden mellan Malvas lek i barnpassningen och innan vi fick i oss mat. Skrik, gnäll och tandagnisslan. En köttbulletallrik per barn senare så var livet bättre igen. 
Och med nya glas, tyg till hallen, en symaskin (!) och diverse småpryttlar senare så packade vi in oss i bilen för att landa på länsmuseet. Men vi insåg att om vi inte ska hamna i samma knipa igen med hungriga barn så är det bäst att börja på fiket. So, we did. Jag och Danne köpte äppelmuffins och en semla. Så delade vi på det så att vi fick så många smaker som möjligt. Malva och Signe delade på kanel-/och vaniljbulle medan de tittade intresserat på de stora fönstertrycken på Selma Lagerlöf och August Strindberg. Sedan var det dags för toabesök för barnen, Signe hon informerade sedan alla fikagäster om vad hon gjort. Och att det lät "Plopp!". Storasyster informerade lillasyster om att man "inte behöver säga precis vad man gjorde på toaletten..."
 
Sedan var det dags för det barnen längtat efter hela dagen. Att få klä ut sig! Ja, visst provade jag med, och visst skämdes jag lite när de andra, lite mer stela mammorna, log lite gulligt åt mig i prinsessklänningen...
Men det gjorde inte så mycket då Danne med blev sugen på lite utklädning
Så vi fortsatte

Och så fick man väva i en annan del av museumet. Malva fick ett gäng tanter runtomkring för att hon kunde väva. Och Signe fick ett gäng tanter för att hon var en liten älg.
 
Sedan fortsatte vi till övervåningen och Dannes kusins utställning, med hörlurar/ljudeffekter, ljuseffekter och John Bauer målningar. Malva älskade det. Våran lilla kulturtant.
Efter att ha veckohandlat med så landade vi hemma. Helt slutkörda alla fyra. Men kultur. Jag älskar't!