Hit och dit...

Nu sover dom sedan knappa timmen tillbaka. Berg och dalbanan har stannat och lugnet har infallit. Högt och lågt har det vart idag. Redan från att jag hämtade på förskolan och fritids så har det skrikits, gapats, fightats. För att sedan bli bästa vänner. Först för att lillasystern lekte jultomte, hon ville då åka på kälken själv. För det finns ju bara en tomte. Sedan vem som skulle sitta längst fram. Jag drog i tysthet hem mina två skrikande barn på en grusad gångväg... Eller förresten, nu var det bara den som fick ge sig och sitta längst bak som skrek. Den andra sjöng hitte-på-sånger högt och tydligt. Men då skrek storasystern ännu högre för jag "såg väl minsann att det var mest synd om henne då lillasystern faktiskt var glad nu när hon fick som hon ville?!" 
 
 
Väl hemma lugnade dom sig när mitt tålamod tog slut och jag gav lite skuldkänslor och sa att det faktiskt var mest synd om mig som fick dra hem dom där två som i godan ro kunde glida fram, när dom egentligen har egna starka ben att gå med! Det var väl egentligen rena lyxen att få åka kälke hem en vinterdag??!! Va?? Va?? Va???
 
Vi hamnade i soffan/framför brasan med antingen en padda, tv eller "Villaliv", kramades lite och frågade hur våra dagar hade varit. För egentligen var vi ju ganska trötta allihopa.
 
När eftermiddagen hade gått och vi hade hämtat ut paket till lillasysterns treårsdag, handlat ingredienser till densammes tårta, köpt kaffe och en kokt korv till tiggaren utanför affären så landade vi hemma. Önskan om att baka tårtbotten idag kläcktes, vilket jag tyckte lät som en trevlig idé! Men hallå! Hur tänkte jag? Det hade ju tidigare visat sig hur en ickefungerande teamwork- anda såg ut idag. Det drogs och slets i både mjölpaket och visp, ströbrödet hamnade på halva golvet och hela mig. Tålamodet tog slut och dom fick visst inte fortsätta att hjälpa till...
 
Men där och då blev dom lite beroende av varandra; Hur dum var inte deras mamma egentligen?! (Man får ju hjälpa dom på traven litegranna liksom...) Helt plötsligt gjordes det "fredagsmys" till lillasyrran helt efter hennes önskemål. Gurkbitar och morotstavar. Bästa storasyrran!
 
...Och hallon i turkisk yoghurt...
 
Jag kunde städa undan...
 
   ...och tjejerna fortsatte att leka. Dom ordnade kalas i Signes rum, hämtade matlåda till kvällsmat och var bästa vänner igen. Tänk så bra det är att ha varandra ändå!
 
Nu ska jag slå in paket då vi firar Signe med sång och paket på sängen imorgon istället ... Det blir bäst så. I den här familjen är vi inte vana att behöva fira någon mitt i veckan då vi alltid är lediga på våra andra tre födelsedagar; röd dag, höstlov och jullov för oss andra, men så är det ju inte med våran minsting. Men i år tänkte vi att i o m att jag är ledig imorgon, Danne börjar på eftermiddagen och Malva tänkte jag kunde vara ledig med oss (men det ville hon ju inte alls..) så kunde vi ju ta en mysig födelsedagsmorgon som alltid. Passa på innan storasyrran börjar ettan. Men nä, hon ville till skolan, men vi andra är ju lediga tillsammans iallafall och kan baka spöket Laban tårtan som hon önskat. Så firar vi på torsdag också. Både hemma och på dagis.
 
Vad hon har önskat sig? En skateboard, en bilbana med snabba bilar och en robot. Våran coola treåring!