Renoveringslängt

Just nu har vi två män här som byter ut våra altandörrar till helglasade och även ytterdörren till en mer modern variant. Att ha helglasade altandörrar gör ju att köket öppnas upp mot utomhuslivet, känns som att dörrarna står på vid glänt året runt vilket jag ju älskar när dom kan göra på sommarhalvåret.
 
Nu har vi två sådana här i köket så nu är det bara lite vita brädor och "småpill" kvar så att det blir färdigt!
 
 Och ytterdörren kommer nog snart på plats. Vi eldar för fullt här som ni kanske förstår?!
 
När man börjar med ny renoveringsfas så dras man ju lätt med i att man vill göra om mer- så nu längtar jag efter att vi ska sätta upp en vägg i köket så att vi får ett extrarum som så småningom får bli vårt fjärde sovrum. Men nu i början får det bli arbetsrum med extrasäng innan vi behöver ett sovrum till. Och jag längtar,  jag googlar inspiration då det leder till att vi måste ändra planlösning i köket vilket leder till att vi måste byta golv då vi har två olika där just nu. Vi måste placera ut köksöns bänkar runt väggarna och få in köksbordet mer centralt. Vilket jag tycker känns jätteskönt då det är lite för långt mellan bord och kylskåp idag.  Jag funderar på vitt golv i köket, eller ett plankgolv? Jag funderar på om fönsterväggen ska få bli riktigt mörk eller om den ska vara panelklädd. Eller vit som nu och sätta panelväggen mot nya sovrummet istället? Eller ska man sätta en tapet som ser ut som en panelvägg så att man lätt kan tapetsera om när man vill ha något annat. För i ärlighetens namn så tröttnar jag ganska snabbt på tapeter, det kommer ju konstant nytt som man kan tänka sig😉
 
Jag gillar känslan med vita golv! 
 
Och panelvägg!
 
 Eller ett plankgolv med en rolig fondtapet? Den här känslan tycker jag också riktigt mycket om! Det känns mest som mig som har drömmarna om ett 1920-talshus egentligen.
 
Svart vägg tycker jag med är läckert-men kanske att man tröttnar? 
 
 
Därför funderar jag på mörkgrå fondvägg i tv-rummet istället. Där är det lättare att bara måla om när det känns för dystert. För tapeten som vi satte upp där för sex årsedan blev inte alls som jag tänkte mig...
 
Ja, så går tankarna nu. "projekt kök" är tänkt att vi ska dra igång i sommar, när bebis är lite större och vi kan vara utomhus. Men visst kliar det i fingrarna nu!