Julen 2016

...och julen vara än till påska-tralalalalalalalaLA🎶
 
För att komma hit var det blod, svett och tårar - men så fina dom är där dom står och tindrar med sina ögon. "Så vacker jag är", konstaterade Signe❤
 
Som tur är gör den inte det, varar ända till påska menar jag. Visserligen har det varit väldigt mysigt med en början redan på kvällen innan med uppesittarkväll med svärmor, för att sedan följas av att mina syskon med respektive och våra föräldrar intog huset här med händerna fulla av mat på julafton, för att dagen vidare fira hos min moster med hela tjocka släkten på 23 personer, hem o sova för att avsluta julfirandet hos svärmor med Dannes ena bror och fru idag då den andra familjen fick ställa in på grund av sjuka. Så nu på kvällen var det riktigt skönt att få landa här hemma med vetskapen om att morgonen imorgon är en lugn sådan.
 
En där man slipper att "göras fin".
En där man kan skrota runt i godan ro.
 
Här kommer en update av julfirandets alla dagar!
 
 
 
 
 
 
 
Det jobbiga är ju att det varje dag blir ett kaos innan myset infaller med familj och släkt. På julafton handlade det om strumpbyxor; när stjärnstrumpbyxorna var borta och det bara fanns strumpbyxor med glitter att ta på sig. En timme skrik och bråk för det. Jag tjurade över att jag alltid måste vara projektledare för att det ska bli julstämning, för att det ska finnas paket till alla, för att tomten ska komma, för att gröten stod kvar på spisen... Danne tjurade över att jag beter mig som en diktator som aldrig är nöjd. Att det aldrig är tillräckligt bra... Abbe han sov gott i vagnen utomhus och Signe hon slog sig i godan ro ner vid datorn för att slippa allas tjuriga miner.
 
Men sedan kom visst tomten ändå. Och hohojaja vad paket det blev när 12 personer fått sina utdelade. Lite av en pinsam situation i ett redan konsumtionssamhälle... 
 
Julbordet åts med motta, men godiset intogs så att mamman visst vaknade klockan tre på natten alldeles illamående... Det är ju min akilleshäl; det där godiset!
 
Men annars då. Två träningspass av fyra juldagar. Det är ju faktiskt inte så illa pinkat!
 
Och att Malva när vi kom hem från farmor ville lära sig multiplikation och satte sig och räknade en timme i matteboken- det kändes ju bara så gulligt. Lika gulligt som att Abbe satt i min famn i duschen med duschstrålarna mot magen och blicken stirrandes upp som i ren trans. Som att alla intryck bara släppte. Lilla gulleplutten. 
Där sitter hon och fixar några sidor i matteboken som ska bli klar innan vi åker iväg!  
 
Men trots lite bråk och stress och fullbokat så har julen varit fantastisk! Riktigt mysig med mycket familjetid och klapp på bebismage som ska jäsa färdigt till samma dag vi kommer hem från Thailand. För nu börjar nedräkningen på allvar mot resan! 
 
Och sedan får det bli bebismys med systers lilla bebi💖