Kortisol-kurvan

Jag kom in på en artikel i stil med "går du inte ner i vikt trots att du äter rätt och tränar?" vilket ju stämmer på mig. Där förklarades det att med för mycket kortisol (stress) i kroppen så hamnar kroppen i krigstillstånd och vill inte släppa något ifrån sig. Kroppen är stressad. 
 
För flera årsedan när jag sökte hjälp hos "alternativmedicinar'n " (det är min barndomsbästis pappa) så rynkade han ögonbrynen och konstaterade genom ett blodprov att jag har så mycket stresshormoner i kroppen. Inte visste jag då att det skulle leda till utmattningssyndrom några år senare... Men det är ju pga av dessa som jag sovit dåligt i typ 15 år tror jag, och om jag vetat detta som jag nu googlat fram och hört på "hjärnpodden " så kanske det aldrig behövt hända?
 
Jag känner mig lite nyfrälst. Hoppas att detta kan hålla i sig bara! 
 
Men, det jag hittat är att om du konditionstränar 30-45 min tre gånger i veckan så sänker du kortisolnivåerna i kroppen så att du sover bättre och får hjärnan att arbeta bättre! Om man tänker kortisollinjen i en y-/ och x-axel så börjar min nivå nu högre än vad jag mår bra av, när man får upp flåset höjs kortisolet för att sedan sjunka under "börja-punkten", nästa gång du tränar så börjar du lite lägre, höjer för att sänka lite till. Och så fortsötter det så. Det tar 7-8 veckor att märka av någon skillnad i måendet, men jag hoppas att jag kan hitta en koncept som får min hjärna/kropp att må bra! 
 
Så i söndags gjorde jag min första konditionsrunda på 45 min, i tisdags nästa. Där förstod jag att mina höfter inte håller för tre löparpass i veckan så nu har jag startat igång mitt gymkort igen och var där idag, första gången på 16 månader! Nu gäller det bara att orka träna när jag egentligen är väldigt trött, se det som en medicin... 
Och så en liten kortisolkurva på det!
Kommentera inlägget här: