Morgonfunderingar när familjen sover

Igår vaknade jag med en huvudvärk som fortfarande inte velat släppa:( Det är tur att jag har min lediga dag i början på veckan så jag kan ta en dag i taget och hoppas på att det går över. Förkylningsepedimin har dragit igång både på min skola och på Malvas dagis (och i övriga Sverige skulle jag tro...), så vi får väl se när vi ligger här hemma och snörvlar ikapp? Idag hade jag tänkt att åka in till stan med Lillstrumpan men om inte huvud blir bättre får vi nog ställa in det och helt enkelt bara njuta av att vara lediga idag!

Vi har löst problemet med tandborstning, borsta håret och klippa naglarna på Malvabus nu!!! Det har varit ett riktigt övergrepp tidigare då vi verkligen har fått hålla fast en sparkandes, skrikandes och boxandes liten unge för att genomföra, speciellt tandborstningen. Men efter skrämselteknik om hål och massa tandtrollberättelser som inte fungerade för "jag vill ha mina tandtroll!!!!!" så kläckte mamman en idé om klistermärksbelöning! Hon älskar klistermärken och att få ett klistermärke som belöning vid varje jobbig vardagsgrej så har vi nu en liten madame som helst vill klippa naglarna och borsta tänderna dagarna i ända:) Hon har fått välja klistermärken i affären själv och dom sätts upp på en tavla som hon har målat, med en massa glitter på;) Nu hoppas vi att det kommer att fungera en lång tid så det inte bara var nyhetens behag??!!

Idag måste jag ner och ta blodprov för att kolla mina järnnivåer/depåer. Egentligen skulle jag ha tagit dom i samband med det glömda blodprovet till kubbet för åtta veckor sedan... Men iom att jag totalt glömde bort det så har det ju heller inte tagits några blodprover på mig! Det är katastrofalt dålig koll på en graviditet här i Mullsjö, jag skrev in mig när jag var i vecka tolv och sedan har vi nästa besök där i vecka 26! Är det så på alla ställen nu? Eller är det en nerdragning dom gjort här??? Men iom att vi gjorde "kubbtestet" (blev ju "bara" ett UL) och ett "ordinarie" UL + ett 3D som vi betalar för själva känns det ju som att vi kommer att ha full koll på att allt är bra med vårat lilla knyte ändå. Men jag tycker ändå att det är dåligt med ett glapp på 14 veckor på den lokala vårdcentralen;/

Jag har börjat att längta såå mycket efter den sparkande lilla krabaten där inne!!! Trots att jag har moderkakan i framvägg precis som förra gången, så känner jag den här lill* mycket mer än vad jag kände Malva!!! Så därför påminns jag ju nästan konstant att det är en liten där inne, vilket har gjort att tiden kryper fram just nu... Innan har jag i ärlighetens namn nästan glömt bort att jag är gravid- och då har det ju gått snabbt! Men det är väldigt mysigt att jag känner bebisen så pass mycket som jag gör:) Det blir mycket mer verkligt det som händer- tänk att det växer en liten bebis i min mage, det är ju fantastiskt♥

Malva längtar även hon ihjäl sig;) I söndags satt hon och målade; "mamma, jag målar en navelsträng så att bebisen får mat!";)

Nu kommer det visst upp en liten nakenfis här med håret åt alla håll, bäst att passa på att gosa lite framför barntv♥
#1 - - Josefine Anner:

Åh, man minns hur det var:) Nästan så man börjar längta efter en till redan...;) Här i Norrköping går man första gången på inskrivning v.10 och sen är inte nästa besök förrän v.20 Det tyckte jag också var lång tid emellan men så är det tydligen. Vi var totalt 9 ggr hos barnmorskan men då var ju en gång efter BF. Men skönt att ni får bra koll ändå i och med ultraljuden. Så känner man ju sig lite tryggare. Förstår att du längtar, jag tyckte det gick mycket långsammare andra gången. Kanske för att man vet vad som väntar, en alldeles underbar liten ny person som kommer att få ens hjärta att smälta när man ser henne/honom=) Blir spännande att se vem som bor i din mage! Kram Kram

#2 - - jossan:

ja, vecka 20 står det överallt på alla sidor. Det är som att dom hoppat över det här! Men malva tror jag att jag lyssnade på hjärtljuden i v 20, mätte mage, lämnade blod-/och urinprov. Men inget sånt här! Hoppas att allt är bra med er och att ni känner er redo för flytten hitåt snart:) kram!

#3 - - spiderchick:

haha men åå så söt onge :-) di är så kloka di små :-)

#4 - - Vickan:

Jättekonstigt detdär! Jag har ju gått i Mullsjö alla tre gångerna, och har varje gång blivit tillsagd att ringa efter ultraljudet och boka en tid runt vecka 20.

Ända till vecka 26 är ju långt!! Konstigt att det har ändrats!

#5 - - Annie:

Jag går i Jönköping hos samma som med de andra två. Där är det inskrivning v.10 och nästa besök v.25. Vet inte om det är för att det inte första barnet helt enkelt. Och egentligen är det väl inte så mkt de behöver kolla innan dess heller. Det rullar ju mest på. Och så kan man ju alltid ringa sin bm också om det är något och säkert få en extra tid om man vill. Jag hade huvudvärk i ett par veckor och ringde bm som kollade mina järnvärden från inskrivningen och ordnade så jag fick gå och kolla upp dem igen i mullsjö om jag ville.. Så de är nog inte omöjliga om du ringer din bm och ber att få komma och ta prover eller få en extra koll eller nåt om du är orolig för nånting. =) (ursäkta min dåliga svenska, lär flummigt det här.. =)

#6 - - jossan:

När jag väntade Malva var det ett första möte i början (jag ringde väldigt tidigt då) och sedan ett i v 12, UL i v 18, lyssna hjärtljud v 20 och sedan gick jag ofta efter det då mina hjärnvärden inte låg på topp och jag började att öppna mig... så det kanske var special för det?



Men det jag känner är att om jag inte ska komma dit förrens i v 25/26 (jag hade gått lite längre än vad jag trodde visade ju UL därför hamnar jag i v 26) så har de ju ingen aning om mina värden!!! Och visst, om allt "bara rullar" på är det inga problem. Men om det inte gör det så kan det leda till onödiga sjukskrivningar och missar både för mor och barn;/



Jag är inte på något sett nojig- men har tvingats bli realistisk efter en del som hänt både mig och mina kompisar i samband med graviditet så därför tycker jag att v 25 är sent...

#7 - - jossan:

jag öppnade ju inte mig i v 20...det var ju senare!