En dag i sammandragningarnas tecken

Vilken dag:( Jag skulle vara hemma idag för att vaba, hade ett mvc möte inbokat vid 10.30 och ett läkarbesök med Malva 11.30. Jag berättade på mvc att jag hade fått mycket sammandragningar den sista veckan, vilket ledde till att jag skickades på kontroll till Ryhov. Men först hade vi tid för Malva för att kolla att det bara var en vanlig feber/förkyldning som inte behövde antibiotika för att gå över- vilket det var, en vanlig sjuka alltså! Men vi skulle höra av oss ifall hon blir sämre! Fick hostmedicin så att hon ska kunna sova bättre för inatt hostade hon nog var 20 sekund:( Men det är ju inte det lättaste att få i henne den, tillslut lyckades jag genom att blanda ut den i lite Fanta som vi hade hemma vilket gick bra tills det bara var lite kvar, för då kom det "jag tycker det luktar konstigt mamma, jag vill inte ha mer!" Vi får se hur det går imon;)

Slängde i mig lite mat innan det var dags att dra vidare till Jönköping! Av erfarenhet vet jag att det kan dra ut på tiden när dom har förlossningar och skiftbyte att sköta innan dom kan kolla en vanlig gravidus med lite sammandragningar;) Fick efter ca en halvtimmes väntan ligga med lite apparater över magen som mäter hjärtljud på bebisen och kollar sammandragningarna- det var lugnt, vilket jag kunde ana. Jag har ju inte sammandragningarna när jag ligger platt direkt utan dom har jag ju när jag rör på mig!

Därefter var det lite väntan igen innan jag fick träffa läkaren som skulle kolla mig mer konkret om man säger så... Först ultraljud på magen för att  kolla mini, men bebisen mådde kanon, sprattlade fint och hjärtat tickade på♥ Vi pratade om 3D och Anders Selbing (läkaren som har crocus), han var väldigt imponerad över hans jobb och hade vart på föreläsningar som han hade haft. Det var även med en läkarstudent hela kontrollen så han visade henne hur man kunde se vilket kön det var, iom att jag redan visste;) Han frågade om jag hade tänkt att fortsätta att jobba- vilket jag sa att det hade jag ju tänkt om allt såg bra ut! Vilket det gjorde, men han sa att jag skulle vara uppmärksam på minsta förändring och försöka ta det så lugnt som möjligt så att jag inte pressar magen i onödan så att säga! Han mätte livmodertappen och konstaterade att den var 27mm, den ska ligga mellan 30-40 mm, men det kan skilja lite mellan individerna. Inget var öppet iallafall!

Jag var helt lugn när jag åkte därifrån, skönt att få det konstaterat att allt så bra ut just nu:) Men sedan kommer jag hem och kollar i dagboken från när Malva var i magen. Jag var ju på precis samma kontroll då (men i vecka 32+?), skillnaden är att då gjorde sammandragningarna ont, men då var livmodertappen 28 mm och jag blev sjukskriven från samma dag...en vecka senare var den utplånad till 20 mm. Och tre veckor senare föddes hon. Men hur ska jag tänka nu då??? Den är alltså kortare den här gången (och jag är i v 29+1) och ändå fick jag välja själv om jag ville fortsätta jobba eller inte... Men samtidigt så gör det ju inte ont den här gången. Det är mer obehagligt och svårt att gå bra när magen stelnar... Men hur ska jag tänka??!!
Magen som den ser ut idag:)