Nyårskarameller

Och så är vi inne på 2012's sista dag. Tjugohundratolv, året då vi blev fyra i familjen.
 
 
Allt började med en känsla av lugn, jag hade gått över till nya året, slutade med bricanyltabletterna som minskade sammandragningarna. Nu var det ok för lillasyster att komma! Vi väntade, väntade och väntade. Var galet trött, hade svårt att sova av förvärkar, och blev pissigt trött på att vara gravid helt enkelt. Men lillasyster gottade sig sex dagar extra därinne bland fostervatten, värme och hjärtljud. Men tillslut fick Malva sitt efterlängtade mms där hon fick se lillasyster för första gången, hon pussade på mobilen och var galet lycklig! Och det känns som att det var här någonstans det nya året började!
 
 
Vintern fortsatte med en tre månaders lång familjetid då vi var hemma allihopa, Malva var långledig från förskolan, Danne mellan två jobb och jag var föräldraledig med Signe. Vi lärde känna den nya lilla stjärnan i familjen, åkte pulka, grillade korv och matade änderna i stadsparken, krisade, trotsade, älskade, imponerades och försökte komma in i tvåbarnslivet som var ganska så kaos- aktigt den tiden. Lillasyster var förkyld konstant och kunde bara sova i babyskyddet ute på altanen, solen sken och himmelen var blå, vi fikade på vår nya altan i våra nya loungegrupp- flyttade i princip ut på baksidan!
 
 
I april började Malva på förskolan och Danne började att jobba. Natt. Kaoset ökade med två barn som var vakna omvartannat och en mamma som knappt fick sova något alls. Mycket tårar och huvudvärk den här alldeles galna tiden i mitt liv. Men varje natt var en natt närmre dagtidsjobb för pappan i familjen och Malvas kris började att tonas av och det blev trots sömnbrist lite lugnare i hemmet. Mamma/mormor fick vara taxi några morgnar då hon och Malva började samtidigt på sina förskolor, men egentligen blev det inte mycket av dagis då hon var vaken på nätterna för att hon är van att sova tätt ihop med sin pappa. Lillasyster lärde sig att sitta och krypa och blev världens nöjdaste bebis. Vi picknickade på filt på soffbordet medan regnet öste ner utanför.Vi gjorde det bästa av situationen kan man säga.
 
Sommaren kom, pappan var hemma på nätterna men jobbade hela dagarna. Lite mer sömn ledde till ett bättre liv, vi var på Astrid Lindgrens värld, två gånger, och sov i stuga och träffade Pippi, Ronja och Madicken och alla andra rollfigurer som är favoriter hemma hos oss, vi var i Hjo med mina föräldrar, Danne var ledig några dagar så då åkte vi till Göteborg för att hälsa på min lillasyster, badade i havet och besökte Liseberg. Trots att det var den regnigaste sommaren i modern tid så badade Malva en hel del! Både i sjöar och i våran lilla pool på baksidan. Huset var fullt av grannbarn, kändes som att dom flyttade in periodvis, Malva lekte och jag servade. Lillasystern var glad när huset var fullt av barn, hon kröp runt på altanen och provsmakade jord från krukorna. Vi plockade jordgubbar, smultron, hallon, rabarber och blommor i trrädgården och hade det ganska bra minsann! Jag började att springa och gick ner några kilon från vårens kaloriintag, det var premiär för Signe att sova hos mormor och morfar tillsammans med Malva medan jag och Danne var på bröllop. Både tjejerna och vi hade det bra på våra håll. Signe tar sina första steg i slutet på sommaren, 7,5 månad gammal.
 
 
 
Hösten kom och mammaträffar och förskola drog igång, Danne jobbar skift och är på så vis hemma väldigt mycket. Allt flyter på och livet är galet bra med mycket familjetid och mycket tid till vänner! Malva börjar på gympa och musik-lekis och jag var i Göteborg en natt för att vila upp mig men kom hem alldeles galet trött då jag visst inte kunde sova utan en lillstrumpa på min arm... Samma lillstrumpa bestämmer sig för att sluta att amma. Jag sörjer lite över detta beslut men tycker att det är bra att det var hon själv som bestämde detta. Malva fyller fyra och börjar att leka själv med sina barbiesar och börjar även att spara ut sin lugg. Signe börjar att gå och hänger nu på Malva som är snäll och låter henne vara med. Vi gör premiär i badhuset med båda barnen, Malva älskar det och Signe hon fryser. Vi renoverar hallen som får sig en uppfräshning med golvvärme, ljusgrå klinkers, vit panelvägg på ena sidan och en illcerise tapet på den andra. Mest är det jag och småtjejerna som gillar tapeten! Jag klipper av 20 cm på håret, nu är det en mer friserad mamma som välkomnar vintern.
 
 
 
När vintern kommer börjar jag att stressa inför tanken att jag ska ringa till skolan för att se om det finns lite jobb till mig efter jul. Jag bestämmer mig för att vänta ett par månader och känna efter när jag är mentalt redo att vara färdig med att vara heltidsmamma. Istället åker vi återigen pulka, bakar, pysslar och besöker ännu ett badhus, ett varmare sådant. Myser av att familjelivet går riktigt bra och att vi är fyra i familjen. Börjar att träna igen efter ett uppehåll på sisådär tre månader... Lussar och firar jul med släkten.
 
 
 
Ikväll är det dags att fira in det nya året i goda vänners lag. Ett helt år till hemma för Signe och ett helt år till med bara 10-15 timmar på förskolan för Malva. Hur jag och Danne delar hemmaliv/jobbliv återstår att se. Men jag känner på mig att det kommer att bli ett bra år- 2013!
 
GOTT NYTT ÅR!!!!
 
#1 - - Mamma till Amelia Alfons Malva Vilde:

Å så kul, vilka fina bilder på er alla:)!!
Fina ni är!
Gott nytt.
Kram.

#2 - - Kaatzi:

Fina bilder!

God fortsättning!