Semester i Khao Lak

Semester. Värme. Solljus och havsbrus. Fötterna i sanden och lunch under parasoll med isig smothie i ananas-smak. Frukostbuffé och solmogna frukter som smakar på ett helt annat sätt än dom vi köper på Ica.  Lite solsvedd hud och salta bad i vågorna. Ja, vi hade det kanon och jag skulle gärna ha stannat lite till.
 
Nu är vi tillbaka i verkligheten med grått, grått och åter grått. Fokuserar på att våren och värmen närmar sig. Förhoppningsvis med stormsteg.
 
Mina föräldrar stod och välkomnade oss när vi äntligen kom till vårt hotell, dom hade en knapp vecka kvar på sin semester så vi turades om vilken resort vi var på. Deras var en lugn retreat-oas, vårat var Bamseklubb, träningsscheman och uppträdanden med Linda Bengtzin, Robin Stjernberg och Fritidsresors egna trollkarlar och sångerskor så vi fick tillgång till båda sorterna kan vi konstatera. Bamseklubb och uppträdande var tjejerna sugna på, så så fick det det bli tre förmiddagar (strödagar). Vi hade inte bokat hemifrån utan bokade på plats när det passade oss. Egentligen tillhörde Malva storbarnsgruppen, men systrarna ville vara med varandra vilket vi uppskattade! Jag var på yoga en morgon på stranden, och hängde på med vattengympan när det passade, tog även en barfotaspringtur längs havet en tidig morgon och ett par långpromenader med Danne när barnen var på klubben. Vi unnade oss massage några gånger, även barnen vid två tillfällen och dom älskade det lika mycket som vi. Vi besökte lokalmarknaden en kväll och var inne i Khao Lak en annan kväll. Sista veckan bokade vi in elefant-tur med vattenfallsbad, men jag var mest orolig över hur våra stolar måste ha skavt på elefanterna... Kändes inte riktigt bra i magen att utnyttja dessa vackra djur för egen vinning😯
 
Men som sagt. Mest strandhäng med vågbrus. Thailändarna är fortfarande lika fantastiska som för 14 årsedan, då tog jag mig från Bangkok till Kuala Lumpur (tillsammans med en kompis, hennes föräldrar och syskon och deras kompisfamilj) och kommer ihåg att jag kom hem med ett leende på läpparna då det hade varit så i några veckor. Att bli bemött på det sättet är ju fantastiskt! Signe hon tyckte med att alla var så snälla hela tiden som gav oss mat, städade våran bungalow och lagade mat åt oss (att dom fick betalt vet ju inte hon😉). Malva raggade upp kompisar varje dag "Hej, vad heter du? Hur gammal är du? Ska vi leka?" Inga problem alls. Så det var många små kompisar i omlopp och många glada möten! Det var väl det positiva i att det var mest skandinaver där. Annars gillar jag att hänga runt lokalbefolkningar och att turister är mer sällsynta. Så ja, detta var en ny variant för mig!
 
Khao Lak som sådant; fantastiska stränder men lite "blekt" centrum. Men semestern som helhet. Fantastisk!