Mindre skärmtid som nyårslöfte

Jag ska vila min hjärna från splittrat fokus det här året. Jag blev lite rädd i höstas när min hjärna gav mig en teaser på hur det kan gå om man inte tar hand om sitt psyke. Jag känner mig inte så stressad längre men blir väldigt lätt trött. Jag var ju hos alternativmedicinaren i december där han tog prover som visade på B 12-/ och jodbrist och en försänkt funktion i sköldkörteln och binjurarna... Detta kunde,  om jag förstod honom rätt, ha uppkommit av för mycket stress. Nu äter jag starka B12 vitaminer, extra jod och L- Tyrosin som är en aminosyra som är viktig för kroppen som hormonbildare (samt en grundpelare för ämnesomsättningen). Så, för mycket stress känns som ett bowlingklot som fäller övriga funktioner i kroppen så att det verkligen blir fysiska åkommor av de psykiska. 
 
Så nu till min analys, jag har det jobb jag har, som jag trivs med, men som splittrar min hjärna något galet! Alla barn som pockar på uppmärksamhet samtidigt, plus alla andra måsten som lärarjobbet innebär gör att på arbetstid är min hjärna överallt. Den är så splittrad den kan vara och det kan jag tyvärr inte ändra på över en natt...
 
Mitt nyårslöfte är alltså:
 
Nätet
 
Att inte surfa på mobilen i tid och otid alltså. Och framförallt att inte kolla på telefonen och tv:n samtidigt. Att inte så fort det blir reklam kolla av instagram/fb/bloggar, utan bara låta mina tankar sväva iväg istället. Koppla av hjärnan! För mig är det nog superviktigt för mitt välmående. Detta har också dragit med att vi är striktare även för barnen. Paddan "sover" mycket mer, det leks mer fritt och vi slipper att tv:n står på som bakgrundsljud. Just nu känns det väldigt bra måste jag säga. Ett bra nyårslöfte för mig!
 
Hittills så har det gått bra, jag tänker mig för varje gång jag tar mig en titt på sociala medier, jag läser lite mer i böcker, jag dagdrömmer lite mer och känner att detta är toppen!