Till Mora med husvagn

Jag börjar från slutet. Från kaoset. Från när vi snabbt beslutade oss för att packa in allt och oss alla i bil och husvagn. Det hade börjat några dagar innan med en ond liten mage som spred sig till ännu en, och tillslut ännu en. Vi får se om det stoppar där eller var det här slutar? Vi är iallafall i karantän. Hemma. Som sagt, när vi tog beslutet att åka i förtid var det för att jag såg någon liknande situation som det sedan blev- men även en ännu värre. Att vara två magsjuka familjer i ett hus var inte så lockande. Vi tittade på varandra, min man och jag, och tog några djupa andetag samtidigt som vi sa att "det är bara att andas djupt för kommande sex timmar i bilen kommer att bli riktigt jobbiga" Vi kramade våra vänner hej då; ett barn var då övertrött,  ett annat låg på golvet och vred sig i magsmärtor och vårt ena barn, hon som var sjuk, var ute vid bilen med sin pappa och det andra hade jag på höften. "Aj, jag har så ont i magen! " skrek hon, jag trodde att det var för att alla runtomkring henne sa så så jag tog det lugnt och försökte skratta lite åt vilket elände det hade blivit... Men just då tömde hon sitt maginnehåll på hallgolvet. Hurra hurra, ja,  bara att baxa in mig i mitten i baksätet efter att ha skurat golvet, med barnstols-spakar rakt in i rumpa och lår, laddad med spypåsar, vatten, och papper. Ledsna illamående barn som vred sig av magont och tårar som sprutade över obehaget av att må illa. Kommande sex timmar körde vi på så gott det gick, med ett mål; att komma hem till toalett och tvättmaskin. Halv tre inatt stegade vi in här hemma och idag så är storasyster pigg och glad, har ätit och leker i sin nybyggda lekstuga som morfar fixat när vi vart iväg! Hon skrattar och busar som om gårdagen och natten är glömd. Lillasyster hon ligger i soffan med feber och sjuka hon. 
 
Men annars. Våra första nätter i husvagnen i år var mysiga. Första natten stannade vi till i Kristinehamn för en fricamparnatt med Vänernutsikt och segelbåtar precis utanför. Det var kallt och det blåste men vi körde på att det är sommar och käkade jordgubbar på en guppade liten brygga.
 
Dagen efter körde vi vidare med slutdestination Mora och familjen Z. Det var skog och ännu mer skog på slingrande vägar för att komma dit. Men dit kom vi. Skålade i champagne gjorde vi, käkade glass och grillade i deras grillkåta, vi firade lill-midsommar med sill och färspotatis och var på sightseeing både i bil och på cykel, käkade lunch mitt bland små timrade stugor med en vidunderlig utsikt, var på Anders Zorn museum och kollade in Mora city. Museumet var jag på själv då Malva just då blev sjuk och familjen Z redan varit där. Så där gick jag i lugnan ro och läste och tittade mig igenom herr Zorns liv. En liten stund av lugn och ro, och som jag njöt av lite kultur! Under tiden roddade Danne familjelivet. Vi hade planerat in Falu gruva på fredagen och då tänkte jag att jag skulle stanna med Malva i husvagnen om hon inte mådde bra så att Danne skulle få lite egotid. Men så blev det inte, men gruvan den står nog kvar till en annan gång! 
 
 Ja, det blev inte som vi tänkt oss. Men nog kommer vi att minnas våran första Mora -tripp i många många år! Och visst var den fin om vi bortser från slutet;)