Hormonrubbning

Progestoronet har dippat totalt när spiralen togs ur, därför är jag om möjligt ännu tröttare. Kvinnokroppen alltså. Antagligen är det hormonrubbningar sedan första graviditeten som stressat hjärnan som i sin tur blivit utmattad och så har sköldkörteln hamnat för lågt på grund av alltihop. Eller är det så att sköldkörteln ska tillverka progesteronet och det är den från början? Äh? Jag kommer inte ihåg!
 
 
Men hormonfel, utmattning och låg sköldkörtelproduktion är det iallafall. Jag tror att jag har Hypotyreos typ 2. Enligt svensk läkarvård finns inte denna diagnosen, när jag pratade med min läkare för några veckor sedan och frågade om han kunde kolla upp det iallafall, fick jag ett väntat nej. Men mycket av det jag läst på nätet stämmer! Det finns mängder av information och fall att läsa om men det är ingen diagnos som är bevisad så då får inte svensk sjukvård medicinera. Inom sjukvårdens värden ligger min sköldkörtel ok, men med hypotyreos typ 2 är man inom "normalvärdet" men symptomen är de samma, men man kan kolla upp det med urin och salivprov. Det finns folk som går hela livet med kronisk trötthet på grund av detta, när de egentligen behöver tillskott/medicin! Jag vägrar bli en av dom! 
 
En vecka efter detta samtalet hade jag tid hos alternativaren igen. Han har en maskin som scannar mina inre organ och hur dom fungerar;
- Där står det att min hjärna är utmattad, det står just "kronisk trötthet", vilket innebär att hjärnan under längre tid utsatts för stress. Antagligen pga hormonrubbningarna?! Sköldkörteln har för dålig produktion, binjurarna likaså. Och så var det progesteronet som dalat när spiralen plockades ut.
 
Det är över sju årsedan jag sökte hjälp mot min trötthet första gången. Så fatta vilken lång process det har varit! Men nu har jag fått progesteronkräm och sköldkörtelhormon från grisen samt hypophysisen som jag fortsätter med så får jag ge det lite tid för att se vad som händer. Annars får jag tjata hål i läkarnas huvuden så att dom iallafall testar vad som kan funka på mig!
 
Jag vet inte om det är progesteronet eller sköldkörtelmedicinen som  gör att  jag mår illa och är svullen och förstoppad. Men någonting är fel eller ovant i kroppen. Fasiken. Hoppas innerligt att jag blir pigg snart igen...
 
Men just nu är tröttheten tung, känns som att jag skulle behöva gå i ide, men istället kämpar jag på lite till för att komma ut i solen och att dejta vänner. Men idag har jag strejkat, avbokade en träff på grund av huvudvärk och plöjde svt's fem första avsnitt av "vår tid är nu" istället. Barnen har höstlov men Danne har tagit föräldraledigt vilket gjorde att jag både kunde sova middag och plöja serie idag! Jag hoppas på att orka hänga på till Skövdes badhus någon dag med, men annars tar vi det lugnt, barnen leker med kompisar och vi slappar. Så skönt!!! 
#1 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Så trist när man inte bara kan få hjälp, på något vis är utmattningen i sig jobbig och svår att komma tillbaka ifrån men tror också på sköldkörteln. Mina nivåer ska vara normala, men i somras visade det något annat så vem vet :/. Har du testat progesteronkräm?

Svar: Ja, det är ju det! Jag mådde ju bättre förra året än vad jsg gör nu-så därför tänker jag att det är hormonberoende? Jag har haft progesteron mot pms innan så gar nog lätt att sjunka i det...
Josefine

#2 - - Bloggande4barnsmamma:

Stor kram och lycka till med allt! Hoppas du får rätt på det!

Svar: Tack! Hoppas det med😕
Josefine