Party, snor och en bil på ett papper.

Det tog en vecka i skolan att få till en sjukstuga här. Små barn i grupp, vet i tusan om det är en  vettig idé? Det handlar ju självklart från början om att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt till familjen. Men om man ska tänka på att våra barn ska behöva vara konstant nedsatta och förkylda så är det faktiskt ganska sjukt. Jag tänker att mänskligheten från början bodde med sin familj och den storfamiljen träffade antagligen inte så många andra. Om man tänker in hur det nu har blivit så är det en väldigt stor grupp med baciller! Tänk er alla ringar på vattnet med syskon, klasskompisar, deras syskon, föräldrar, arbetskollegor, deras familjer osv osv i en oändlighet! Jag vet att man nu säger att alla förkylningar förstärker imunförsvaret- men jag tänker att det är en efterkonstruktion för att få in skattepengar. Vi normalisera barns alla sjukor när det egentligen handlar om att det är ett ganska nytt fenomen... Jag undrar på riktigt hur det var med grottmänniskorna?!
 
I helgen var vi på 40-årsfest, en fest som jag sedan i somras längtat och sett fram emot väldigt mycket! Under veckan som var har jag tyvärr gått från att tänka sjukanmälan, till att tänka att jag skulle köra för att kunna åka hem när jag behövde men det hela slutade med att jag tog tåget dit och taxi hem med resten av gänget i ren protest mot min kropp... Fasiken, jag skulle festa, det hade jag bestämt! Jag hade både trevligt och dansade tills klockan slog tolv för där hade jag behövt att åka hem!
 
 
(Istället fick vi stå ute i regnet dryga timmen och vänta på en taxibil som inte dök upp, precis vad man vill mellan klockan 02-03 en lördagnatt...)
 
 
När de där 35-40 åriga människorna äntligen får parta loss🤪
 
I början på veckan var det 2,5 årskontroll med Abbe. En liten plutt som inte alls gav den "lilla bilen till mamma" eller sa att dockan hette docka eller att tallriken hette tallrik. För det kan han inte. När jag sa att jag inte tror att han kommer att svara på grund av att han inte kan så envisades hon med att hon ville kolla hans språkliga förmåga ändå... I början var han också blyg så han körde mest med bilarna och satt som om han inte förstod vad hon sa, vilket jag var tydlig med att han visst kunde i vanliga fall. Det är tur att han är mitt tredje barn och att jag vet att han förstår vad vi säger och att han har utvecklat språket från typ 10 ord till 40 över sommaren. Annars hade det kopplats in talpedagog- han är 2,5 liksom! Men sedan fick han sparka boll och hon frågade om han kunde sparka bollen med andra foten vilket han på en gång gjorde, att han fick sätta lappen med bollen på tåget på dörren, att hans skulle mata dockan med skeden, att han fick rita och han ritade två små däck till en bil som han sedan gjorde lite linjer runtom som skulle vara själva bilen. Ok, han pratar inte som de flesta andra i hans ålder men han är bra på annat😘 
 
 När Abbe-bus ska till förskolan, leka och mixa snor igen...
 
 
Idag är Signe och Abbe iväg medan jag och Malva hänger hemma med skallebang, onda kroppar och täppta näsor 🤧