Valtider

Vilka veckor jag har haft. Det ena har avlöst varandra i energitjuvar från pms till äckligt förkyld. När energin liksom aldrig kommer över ytan så är det lätt att dras ännu längre ner mot botten, och helt plötsligt har man legat där och kippat efter andan lite för länge. 
 
Igår var första dagen på länge där jag kände att jag började må bättre. Signe var hemma för onda öron och Abbe fick vara hemma då också. Solen sken och vi passade på att klippa ner äppelträdet och "SKALA" av mossan från trädet! Det gäller att lägga energi på rätt saker🙈 På eftermiddagen åkte vi även till Gravsjön hela familjen, fångade fisk med håv och nakenbadade. Eller barnen hade baddräkt medan mamman körde en annan variant... Jag sket i förkylningar och annat och njöt av stunden!
 
 
Valet.
 
Åh, valet.
 
Jag har nog aldrig varit så politiskt intresserad som jag är i år! Jag tycker det känns så viktigt men det är så svårt! Jag har hela tiden sedan SD blev invalda till regeringen tyckt att det känns olustiskt att dom ens får vara med, när deras åsikter går emot det vi ska lära ut i skolan känns det konstigt att det är ok i regeringen? Tidigare år har jag mest blivit arg och inte ens velat lyssna på vad dom har att säga, men i år har jag öppnat öronen för att försöka förstå hur dom har blivit så pass "stora" så jag har lyssnat och tittat på de flesta sändningar och debatter (i repris då jag varit för trött på kvällarna) vilket ju även har gjort att jag blivit mycket mer insatt i alla partier än vad jag har varit i politik i stort! Jag gillar den känslan- det är ju superviktigt det här med val! Tänk att det inte ens är 100 årsedan som kvinnor fick rösträtt! Och tänk att 1 miljon svenskar emigrerade härifrån för 100-150 årsedan...
 
Så på tal om SD, jag blir fortfarande provocerad av Åkesson, jag tycker att det är ett genomskinligt parti som lockar egoistiska coneheads som inte ser längre än vad näsan räcker! Hur blir framtiden om vi ska stänga alla gränser runt om i världen? Ska vi vara "fast" i landet som vi "råkar" födas i, oavsett vad det finns för framtidsutsikter? Vi ska "hjälpa på plats" som det så fint heter. Jag hade inte velat stanna i något tältläger med 5000 andra, frustrerade människor år ut och år in med mina barn. Eller stanna i ett land där det bombas runt omkring och du riskerar att förlora dina barn, dö eller lemlästas. Jo, men jag tackar jag för hjälpen på plats! Jag blir så arg, så jädra arg på den människosynen! Jag förstår att vi inte kan ta emot alla här, men därför är det ju så viktigt att samarbeta med övriga europa/världen så att vi kan hjälpas åt! Och att då vilja gå ut ur EU?
 
Jag fattar inte.
 
Aborträtten då? Jag har googlat aborträtt i Europa idag då jag själv är en som nitiskt följt mina graviditeter i veckor; nu är jag i vecka 9+4, nu är hen som en apelsin, nu börjar hjärtat slå, nu är hen si, nu kan hen så etc. Jag tycker själv att i v 18 har jag nästan gått halva graviditeten och det är en liten liten bebis som skulle kommer ut. Men nu till det viktiga- i en sådan här fråga inser jag att man måste frångå sig själv och sina önskade bebisar. Alla har inte den möjligheten att ta hand om ett barn, det ska man själv få välja! När jag läste om att man kan få 14 års fängelse för en abort, i Europa (!), att du i ett annat land behöver räknas som självmordsbenägen för att få igenom en abort, ja, i europa!, ja då inser jag att vi aldrig, aldrig, får gå bakåt i utvecklingen! Att vi aldrig får ifrågasätta kvinnans rätt till sin kropp och sitt liv!!! Det är trots allt en superviktig fråga som Åkesson i gårdagens debatt "viftade" bort med att det inte var deras prio-ett-fråga. Varför i h-vete har dom ens tagit upp den då? På frågan om huruvida rasism har ökat i Sverige så svarade han lite kort "att det hjälper inte att ge dom utrymme i media därför så tänker han inte säga något mer". Punkt. What??!! Slapp han undan så LÄTT? Visst han har vissa punkter som jag kan hålla med om, men dom punkterna finns det ju fler partier som tycker, jag tycker fortfarande att det här är galet! HUR kan SD ens få sitta med i riksdagen det leder ju bara till att främlingsfientligheten ökar. Om jag ska vara krass så är det nog bara min pappa i min stora familj som skulle vara välkommen här. Han är den enda "helsvensken" i min familj! 
 
 
🔅 Mamma är 50/50 Sverige/Estland
🔅 Jag själv och mina syskon blir väl 25% ester då.
🔅 Min man är visserligen född i Sverige men av två föräldrar från Tjeckien. 
🔅 Våra barn är alltså 50% tjecker och så lite ester på det.
🔅 Min storebrors fru är från Tyskland
🔅 Deras barn alltså 50% tyskar och så lite ester på det.
🔅 Min lillasysters man är 50% från Israel. Född där och jude på det, vilket även min syster konverterat till.
🔅 Deras barn är 25% israeler och med en annan tro.
🔅 Min lillebrors sambo är danska.
🔅 Deras barn är alltså 50% danskar. 
 
Det är min familj det😉 Så nä, SD's tankar om invandring och återvandring rimmar illa i hela mig!!! 
 
Jag har bestämt mig, jag röstar på ett parti som siktar framåt i världen som den faktiskt ser ut, mest för att jag vill att mina barn ska växa upp med ett större synsätt på människors värde och att få känna att hela världen är deras!! Att vi ska ta hand om jordklotet tillsammans, inte en massa gränser hit och gränser dit!