Julfantast

"Får jag pussa på din fot?"
"nehh" (skakar febrilt på huvudet)
"Får jag pussa på din hand?"
"nehh" (skakar febrilt på huvudet)
"Får jag en puss??"
"nehh" (skakar febrilt på huvudet och skrattar)
"Får jag en kram?"
"nehh" (skrattar ännu mer och skakar på huvudet)
"Får jag pussa på din mage?"
"mmhh" (lyfter på tröjan och skrattar galet mycket!)

Efter ännu en mysig morgon med lillstrumpan glömmer man ännu en natt som man vart vaken mellan 3 och 5... trodde att det var en fas hon var inne i när det körde igång i september- men nu fyra månader senare undrar man ju hur länge en "fas " kan hålla på???!!! och frågan är om jag ska ta tag i det eller bara låta det va´?? det lutar åt att jag ska ta tag i det efter jul och nyår, men det är ju inte så lockande att ställa klockan och gå upp, och lyckas få liv i henne, för att hoppas på att det går över...hon har ju lixom tvådelad natt nu, 20-03 och 05-09.30. Och det är inte så att vi går upp o leker med henne, danne sover på riktigt och jag sover räv... i 4 månader;) skrattar ju när jag tänker på hur fånigt det måste se ut om man skulle iakta oss ovanifrån;)



Jag testade pulkaåknig igen för några dagar sen när solen strålade, det var alldeles vitt på marken och snön lixom stod upp för att det var så kallt- det var såå vackert!! och malva var mätt och utvilad, tänkte att det här kan hon ju bara inte tycka inte är roligt, hon älskar ju bus, snurr och vara upp och ner- men icke!!! pulka är ingenting för våran lilla tjej...snö är ingenting för våran lilla tjej! Vi satt tillsammans ner i snön, kastade snö över mig och jag skrattade för att visa henne att det här är kul! och hon skrattade när jag fånade mig där under all snö, men sen när jag slutar busa är det inte roligt längre!! konstigt:S

Och imon är det julafton! Den här hösten har gått såå otroligt snabbt!!! Tycker verkligen att det nyss var sommar och vi flyttade in här, åkte och badade någon enstaka gång, renoverade mest, malva tog sina första steg, hon (och jag) började sova bättre (om man bortser från vakenperioden där mitt i då), jag blev piggare, onsdagsträffarna drog igång på allvar, jag blev "gamla vanliga jossan" mer, ja, allt har bara snurrat på och nu då så är det lillstrumpans andra jul, min 27e och dannes 29e;)
Förra dagen innan jul hade jag allt kvar på schemat, samtidigt som jag hade en liten skrutta som satt fastklistrad vid bröstet, och jag städade, kokade gröt, klädde granen, slog in paket- för det skulle ju va en riktig första jul för vårat lilla hjärta, och på kvällen lipade jag för att jag var bara såå trött!!! och sen ammade jag hela natten på det...
Men  iår har jag gjort allt klart innan. så idag är det BARA mys:)




Granen fixade jag i rekordsnabb fart iår!
Jag är en julfantast och älskar allt med julen. Det är bara så mysigt! Jag har julpyntat sådär alldeles lagom mycket, tycker inte om när det är en massa tomtar och krimskrams, gjort en Ernst och knåpat ihop en krans av En i ljuskronan ovanför bordet. Bakat julgodis, kokat gröt gjort vegobullar, lyssnat på peter jöback, ätit pepparkakor, lekt i snön, tjuvöppnat paket med Malva. Och fixat gran. Granen brukar väljas med stor noggrannhet- utan iår... Det var min och lillstrumpans uppgift... så alltså, ställde ner henne intill väggen så ingen skulle springa på henne, hon stod snällt kvar (!) jag gjorde lite snabba tittar på granarna, såg ju inte så värst mycket av helheten, vinkade till lillan, hon vinkade tillbaka och log, valde en, nätade in den, tog Malva på höften och granen i handen- och släpade den till kassan tvärsigenom hela Plantagen! och väl uppackad så ser jag att den har knappt några kvistar där nere... ajajaj... så det kan bli när man är stressad småbarnsmamma;) Men nu står den "fint" klädd i köket iallafall! Eller fint klädd däruppe i o m att Malva plockar bort allting i den höjden hon når;) Men trots allt, även om det blir lite annorlunda iår, och antagligen många år frammåt, så är det ju den mysigaste förberedelsen jag nånsin haft med julbak och pynt tillsammans med min allra finaste unge♥