Stadsdag varvat med lantbesök

Igår tog jag och Lillstrumpan bussen till stan för första gången! Visst har vi åkt kollektivt någon gång innan, men det händer inte speciellt ofta kan jag inte påstå... Men nu tyckte jag att det var dax att testa bussen, stannar 100 meter från huset! Och det var hur smidigt som helst! Tanken var att vi skulle öva på att åka då vi ska åka tre timmar med buss i Tjeckien snart! Men Malva som för ovanlighetens skull hade vaknat väldigt tidigt, runt halvsjutiden, (bökat sedan 05.15 då jag tvingades vakna till, men jag hade lyckats hålla hennes sovandes en stund till iallafall...)  var alldeles slut redan vid 11, så då somnade hon i vagnen när jag packade det sista! Och hon sov sig igenom hela bussturen samt två timmar i stan! Perfekt för mig då jag lugnt kunde gå i affärerna och genomsöka varenda rea-plagg:) Så jag fyndade både jeansjacka och lite tunikor att ha i höst! Det var en riktigt härlig sommardag igår! Jönköping kändes verkligen som en semesterstad, och det var fullt med folk och barnvagnar där, och jag kan inte annat än att erkänna att jag trivs som stadsmänniska! Både jag och lillhjärtat blir glada av lite puls- så fler beök in dit i höst:) Efter 2,5 timme fick jag tillslut väcka henne så att hon inte skulle sova bort hela dagen- eller framför allt somna under kvällen och inte natten...Men det gick hur bra som helst- det första hon såg när jag väckte henne var den stora uppblåsbara nallen utanför en godisaffär- så det var ju bara att glatt hoppa ur vagnen för att hälsa på honom;) Efter jobbet dök mamma upp så då blev det fika och leksaksaffärsbesök:) Vi möttes på h&m där hjärtat testade väst, hårband och keps- hon älskar verkligen att gå bland kläderna; hög musik så att man kan dansa och massa fina grejer att testa! Hon lyckades "övertala" mormor till att köpa det hon provade, eller nä, mormor tittar förälskat på henne och FRÅGAR henne om hon vill ha det??? Och vad säger min 1,5 åring då? jo, självklart "mmmm" med ett nöjt léende. Och då får hon det- plus lite till;) Haha, Tack mamma;-P När Danne slutade fick han hämta upp Malva och jag stannade kvar en stund till med mamma!

På kvällen kom Dannes mamma och pappa förbi med lite pizza till kvällsmat:) Efter maten läste farmor bok med henne, "meej, meej" pekar hon och vill helst läsa ALLA böcker;) Och runt åttatiden händer det något förunderligt- lika förunderligt som att hon sov så länge och djupt under dagen- då blir hon nämligen trött IGEN! Hon kryper ihop i sin farfars knä och nästan somnar där! Mysigt:) Tyvärr vaknar hon strax innan 22 och är alldeles förtvivlad... något hon börjat med under sommaren... Går inte att lugna henne utan hon är i ett mellanland mellan vakenhet och sömn! Och igår tog det drygt en och en halvtimme att få henne att somna om... men imorse vaknade hon glad och pigg igen:) 

 
Malva och nallen provar kläder;)     Fika med mormor

 
Äter mest pärlsockret på sin bulle;)                          Myser hos farfar!

Idag vaknade vi av att det regnade ute, öste ner på altantaket som är utanför vårat sovrum! Första tanken var att vi ställer in 4H gårdsbesöket och ligger kvar i sängen hela dagen- men tror inte att lillstrumpan skulle uppskatta det;) Hon vill ju absolut åka och titta på "kackor" (fåglar=ankor->kackor) Så vi går upp och tar på oss kläder, gick kanonbra idag- det kan hon annars protestera mot i högan sky;) och sedan drar vi på oss regnställen, frukost är tänkt att vi intar på deras fik med hembakt bröd och kakor:) Men när vi kommer dit så säger dom att fiket är stängt på fredagar och söndagar- så typiskt! Efter några minuter kommer V med sina två små tjejer, så lilla L och Lillstrumpan tar varandra i hand och traskar till djuren:) Så söta små vänner så♥ Det blir till att titta på getterna Gullan, Gert och Gudrun, kolla in ankorna, hönorna och kaninen och självklart gunga lite med:) Åsnorna och grisarna såg vi inte skymten av i ösregnet... Men efter en stund begav vi oss till vårt lilla samhälles enda(!) fik. Och jag drack kaffe;) till min fralla! Började med det i somras när vi besökte den 100 åriga mamman till den jag jobbade hos i somras, kunde inte med att säga nej tack till en sån gammal vis dam;)

 
♥                                                  Måste ju bara gunga;)

                  
                    Malva och kackona 
 
Malva var lite blyg i början för dom, men det släppte;) O hopp! Hemma igen, slutat regna!
#1 - - Vickan:

Den gula nallen vill Lovis också alltid prata med, kan stå där hur länge som helst...



Det är vad mormorar är till för, att skämma bort våra små älsklingar! ;)

#2 - - jossan:

och det bästa är ju att nallen med kan stå där hur länge som helst;) ja, mormödrar är bra på sånt;)