Lediga tisdag:)

Idag vaknade jag av att "bädisen" sparkade hej vilt, till och med så att jag kände täcket röra sig lite! Häftig känsla det där! Jag har inget minne alls av att jag kände Malva på det viset, så det är nytt för mig det här:)

Idag har jag min lediga tisdag, vilket känns som min räddning i nuläget då "sjukan" och huvudvärken inte vill ge sig:( På så sätt kan jag sova en timme längre och ha en lång mysmorgon med finaste lillstrumpan, som just nu sitter bredvid mig och tittar på barntv och håller i min hand. Hon är världens kärleksfulla nu igen efter sin "krisperiod" som var mindre rolig- hängde ganska så mycket ihop med att förskolan/jobbet drog igång och vi försökte oss på att dra bort "sovamiddag"- den är tillbaka men vi får hålla den strängt nedkortad för att få henne i säng innan 22... Men det känns som att vi hittat en balans i det hela nu:) För några veckor sedan var det kalabalik här med att antingen vara uppe på natten i några timmar, somna vid 22-23 eller vakna runt 04.30 *puh* Inget av det uppskattades av någon av oss, känns inte helkul att lämna på dagis när man vet att hon är jättetrött- men hon skötte sig utmärkt där men bröt ihop totalt i samma sekund som jag hämtade! Nej, det var inga roliga veckor alls, men nu som sagt verkar vi ha hittat "den nya rytm" som passar henne så att hon kan sova och därmed blir den vanliga mysiga och roliga Malvan! Jag vet att alla sa till mig när hon var runt två månader "att när hon är tre månader vänder det, då kommer hon att sova bättre" Nu är hon snart tre år och det är ett kämpande och stor planering och tankeverksamhet för att få bra nätter här fortfarande!!! Vi håller tummarna för att vi har fått vår beskärda del av vaknätter så att lillasyskonet kommer att sova mer "normalt"! Det är vi faktiskt värda!

Men nu har vi fått sova bra i sex nätter så idag ska vi utnyttja den lediga dagen annat än i soffläge:) Vi är bjudna till Dannes mamma på lunch, schnitzel och potatismos, en riktig Tjeckisk klassiker som uppskattas av oss alla! Sedan ska vi få in lite vila innan vi ska vidare till 4h gården med några kompisar:) Lillhjärtat har längtat länge efter att få se på hästarna men jag har inte hittat någon som helst ork den senaste månaden med huvudvärk, halsont, täppt näsa och enorm trötthet... Trötthet och huvudvärk är kvar men det känns som att förkyldningen är lite på bättringsvägen!!! Det gäller nu att hitta en balans för mig med- lagom mycket jobb, socialt liv och tid för avkoppling och vila! Men vi kommer säkert dit med;)

                              Äggfrukost hemma hos "Bushoppan"
#1 - - Lina:

Hm. Nu känner ju jag inte alls er eller er lilla tjej men om hon somnar vid 22, är inte det ett väldigt tydligt tecken på att hon inte ska sova middag!? Jag skulle bli galen om vi inte fick någon tid alls utan barnen. För det får ni väl inte?



#2 - - Jossan:

När vi skippade sovstunden blev hon övertrött och det var då det var vakennätter/sena 22-23 kvällar/supertidiga morgonar. Det funkade inte alls på henne!!! (i somras gick det, men då var vi ju lediga) Nu har vi fått in henne att somna runt 20-20.30, då sover hon 30 min varje dag. Men om hon sover 10 min längre så gör det två timmar på kvällen...



Hon är en riktig kvällsmänniska så att få henne i säng innan dess funkar inte, om hon någon gång somnar runt 19 så betyder det att hon är vaken mellan 02-04. Hon var alltid vaken till 22 när hon var runt året och det gjorde inte oss någonting, vi är ju olika. Men i gravidtider så behöver jag ensamtid, så nu kändes det jätteviktigt för mig att få det att fungera. Och att ta bort sovstunden gav ju bara ett kaotiskt liv- och då har vi hellre uppe en glad unge en att umgås med en som bråkar och skriker om allt sina två sista vakentimmar+ är vaken på nätterna. Men nu har vi både en hyfsat "tidig" kväll och en glad unge- Kan ju inte bli bättre:)

#3 - - Lins:

Jaha, läste lite fel där. Skönt då att det inte är

22 nu!