Första veckan som tvåbarnsföräldrar

För en vecka sedan låg Signe i min mage, nu ligger hon här i min famn och har somnat vid bröstet. Hon har varit vaken till och från i många timmar idag så vi får se om det leder till många vakentimmar inatt eller om hon kommer att sova mer? ♥ Att man kan älska nästa barn lika mycket som första är ju sådant alla säger, men svårt att förstå innan man befinner sig där. Nu förstår jag, för hjärtat svämmar över av kärlek och stolthet även över den här lilla tjejen (nähä, nu sovs det inte längre-amningsmarathon ikväll...) som redan gett mig tre medvetna léenden, och jag blir så lycklig så att jag skrattar högt;) Jag kan sitta och titta på henne timme ut och timme in om den möjligheten finns. Jag smälter bara jag tittar på henne och jag tycker att hon är den finaste bebisen i världen♥♥♥

Det har varit en omtumlande vecka, minst sagt! I söndags drog värkarna igång och Malva lämnades hos mina föräldrar, för att överlämnas till Dannes föräldrar på måndag morgon för att sedan hämtas av Danne för att se på sin lillasyster som äntligen hade kommit! Vi sa inte någonting till henne i söndags då det kändes bättre att hon slapp att vänta, utan hon fick se mms:et på lillasyster på måndagmorgonen när hon vaknade:) Hon hade blivit SÅ STOLT OCH GLAD och pussat och kramat bilden hela morgonen! Léende hade hon gått runt med ett smile stort som bara den. Lycklig:D

Det var sedan allt blev fel och rörigt... När hon stolt och förväntansfull kom in på vårat rum så höll jag precis på att få en slang med första påsen blod inkopplad i kanylen, därav blev det en massa NEJ och en massa "akta där, var försiktig, var lite lugn" för att slippa ett blodblad... Stackars förväntansfulla unge:´( Hon grät av trötthet och besvikelse när dom skulle åka hem. Utan lillasyster och mig.

Dag två var det en liten virvelvind som kom på besök, alldeles spänd av storasysterskap och förändrad tillvaro... Men när jag skulle lägga ifrån mig Signe för att få möjlighet att gosa med Malva så blev det fel iallafall då jag sa till att hon inte skulle pilla på lillasyster för då vaknade hon. Då brast hon och började att skrika hejvilt. Jag blev arg och sa sådant som jag aldrig trodde att jag skulle säga... "Nu skärper du dig! Du är tre år och stor nu! Annars får ni åka hem!" Och så grät både jag och Malva...

Tredje dagen skulle vi hem. Mjölken hade fortfarande inte kommit igång och Signe var jättehungrig och ville bara ligga vid mitt bröst. Skrek som bara den när vi packade, Malva grät och jag och Danne var superstressade. Packade ihop våra skrikande två tjejer och åkte snabbt hem. Ett liv i kaos. Tvåbarnschock. Den rosa bubblan som jag förväntade mig hade spräckts rejält. Och som jag gråtit över hur dessa dagar blev! Jag har mått så dåligt över hur Malvas start som storasyster blev, mycket på grund av min trötthet som i sig beror på blodbrist för att moderkakan inte lossnade. Jag kan inte hjälpa det. Men det känns så jobbigt så att jag gråter bara jag tänker på det...

MEN nu! NU har vi en glad syster, lite lätt labil som vi andra också är, men hon är så kärleksfull och öm och intresserad av Signe. Hon vill leka som innan. MYCKET. Och jag tvingar mig att leka trots yrsel och värkande huvud för att vi ska få en bra och kärleksfull relation igen. Jag berättar ofta hur mycket jag älskar henne och hur glad jag är att jag har henne♥ Och rätt som det är så kommer hon på att lillasyster finns och då vill hon hålla, pussa och krama. Varje morgon kommer hon in och lägger sig bredvid oss för att mysa och vid varje blöjbyte är hon där:)

♥Det här kommer att bli bra. Den rosa bubblan är snart rund och fin igen:) Och vi har två underbara och vackra flickor, jag och Danne, som vi älskar till stjärnorna och tillbaka♥ 

Morgonmys med mina två fina hjärtan♥
#1 - - yvonne (mormors kompis):

Du är en bra mamma Josefine! Berätta hur mycket du kommer ihåg när du var så liten som Malva är nu...Det är bara du som mår dåligt av det som hände er på de första dagarna. Malva har ingen aning om detta i långa loppet. Fortsätt och njut av er bubbla. Kram Yvonne

#2 - - Anonym:

Hej!

Vilket fint namn ni har valt till er lilla tjej! Anar att hon är döpt efter vårgammelfarmor Signe? Lite kul, för Viggo heter Simon i andra namn efter hennes man!!

På tal om Signe så var jag för ett par dagar sen hemma hos mamma och kollade på gamla saker, och där låg ett kort till mig på min två årsdag. Men en femkrona fastklistrad på. (Man kan tro att man är född på stenåldern)...Ludvig tror det i alla fall..

Men jag vill önska er ett varmt lycka till med er nya familjemedlem, och se till att njuta av livets bästa!!Jag håller med dig om att första tiden som tvåbarnsmamma kan vara tuff.. Jag tyckte att L var så stor och lite besvärlig.. så grät jag och hade dålig samvete för det. Men snart var man inne i det och han var minlilla lille igen<3 MAlva verkar ju vara en stor och stabil och trygg tjej så hon klarar säkert storasyster rollen med den äran!!Ha det så bra och stor kram! Catrin

#3 - - Jossan:

det är säkert så yvonne! men med kroppen full av hormoner och känslan av misslyckad är det nära till tårarna över hur det blev! mitt minne från när jag var tre var när jag och jojje delade hallonbåtar på semestern;)



catrin, javisst är det från gammelfarmor:) jag tyckte alltid att signe var såå fiint när jag var liten, men glömde bort det namnet sedan! men när malva skulle få sina namn kom det upp igen. hon var ju våran malva men hon fick heta malva signe maria, ifall vi aldrig skulle få en dotter till;) men det fick vi- och då fick det bli en liten signe:) och malva är så stolt att hon och lillasyster heter samma;)