Barnmat barnmat, blomkål, onetex, tasteteaser

Matglad bebis

Visst fungerade "smaknappen" precis som vi hoppats:) Än så länge har vi bara haft banan i och Signe hon hajade precis hur det hela fungerade, om man bet lite hårdare på den så kom det ut mer gott- precis i hennes smak;) Den är gjord av mjuk silikon så den är flexibel och lätt att bita på, inget som kan skava i munnen. Hon älskar att smaka på nya smaker- och gillar nog det mesta! Så varma dagar kommer nappen att vara full av vattenmelon och annat nyttigt och gott:)

Jag gjorde världens godaste puré igår, för ni förstår att mamman som inte tycker att det är speciellt kul att vara i köket har hittat en ny hobby: Att göra egen barnmatspuré:)
 
Den här gången blev det Blomkål/Morot/Falafel
 
 
◊ Jag kokade blomkålen och moroten för sig, stekte falaflarna
◊ Sedan tog jag innehållet i falafeln så att det inte skulle bli någon stekyta (ja, jag antar att det är mer korrekt att hälla i kikärtor och falafelkryddor)
◊ Sedan mixade jag bara alltihopa med stavmixern; kokta morötter, kokt blomkål, falafel, smör och rapsolja (för att förhindra hård mage).
 
Det blev en härlig orange, fluffig puré av det hela som var riktigt god! Signe hon åt så mycket som aldrig förr, så det föll den lilla damen i smak:) Det var nästintill så gott så man kunde servera det på någon finmiddag framöver...Men vuxna individer kanske vill ha lite tuggmotstånd?? Men annars skulle det funka fint- en ren och fin smaksensation;)
              
#1 - - Alfva:

Härligt! Jag har beställt en ny nu, fast med nät istället. Får se hur den verkar. Eftersom jag inte hittar den andra. Har nog slängt den i stundens (trötthetens) hetta.

Låter gott! Du får dela med dig av recept sen.. ;) Fast just falafel hoppar jag, kan inte ens tillaga utan kväljningar. Haha.