8 månader, Signe sova längre på förmiddagen, sovrutin

Lite upp och nervänt

Nu när lillasyster har varit förkyld så har det blivit lite upp och nervänt med mat och sömn. Tre vällingar under nattdygnet och fyra timmar sömn under dagen har resulterat i en liten dam som inte äter så mycket på dagen och som är vaken några timmar på natten... Nä, det fungerar inte. Så nu när hon mår bra var det dags att styra upp det hela igen. Igår fick  hon småsova lite hipp som happ för att det inte skulle bli så många timmar sammanlagt. Men som hon sov när hon somnade strax innan 18 (inte för natten- då vaknar hon vid fyra på morgonen!). Jag var ute och gick när storasyrran var på gympan så då somnade hon i vagnen. Hon fortsatte att sova när jag lyfte upp och placerade henne i bilsätet för att få in vagnen i bilen. Fortsatte att sova när jag bar med henne in under lysrörsskenet. Fortsatte att sova när alla föräldrar skrattade åt hur hårt hon sov. Men tillslut vaknade hon av lite pussar och barnskratt...
 
Och det där händer liksom aldrig med våra barn- dom vaknar om man så råkar vända på sig i sängen...
 
Men iallafall. Sedan var hon vaken till strax innan nio på kvällen, då hon somnade i sin säng. Sov sedan till kvart över ett men vaknade nog av mitt bök då jag inte kunde sova, trots att jag var sjukt trött! Så mellan 01.15- 03.00 hade jag en vaken liten madame som nypsade mig i fläsket under armen. (Jag har en massa små blåmärken där då hon håller på med detta onda avslappningssätt... Hon bryter ihop något galet när jag tar bort hennes små händer och håller sig en liten stund, sedan söker hon upp något bra ställe att nypsa tag i igen- tokunge!) Men som tur var så sov hon till åtta. Bravo Signe, sovmorgon för mamman som alltså somnade vid tre! Så nu är det ännu en dag att få henne att sova lite färre timmar, hon höll sig till elva nu på förmiddagen- alltid något?! Nu senaste veckan har hon somnat senast vid tio, sover en halvtimma timma och somnar sedan igen vid två och sover till halv fem. Det fungerade fint innan hennes sova-på-mamma/pappa period körde igång vid sju månader, så nu när hon kan sova utan oss igen så trodde jag att jag kunde gå tillbaka till det. Men nej, det fungerade inte. Nya rutiner alltså.
 
                      Igår, i vagnen, i bilsätet och under lysrörets sken
 
Nu hoppas jag att hon sover hon gott ute i vagnen när det regnar och blåser, så de flesta timmarna hamnar på förmiddagen, så får hon köra på en liten power nap i eftermiddag/förkväll...