ur malvamun

- Mamma, farmor och farfar är ju i Sverige nu?
- Nä, det är dom ju inte, dom är ju i Tjeckien vet du väl?
- Ja, men Tjeckien ligger ju i Sverige, precis som stan.
- Nej, det gör det ju inte. Jönköping ligger i Sverige precis som Habo, Mullsjö och Göteborg men Tjeckien är ju ett eget land. 
- Mamma (här tittar hon på mig med blicken "lilla gumman"), du har inte fått lära dig mycket i skolan du! 
 
Här står den där lilla ungen som vet allt i hela världen. Alla andra sitter ner men Malva ställde sig i ren glädje när alla sjörövarna kom in med skeppet på ALV! "Hej! Här är jag! Hejje!" ropade hon så högt hon förmådde. Efteråt frågade jag om hon blev glad när sjörövarna kom? "Nä, inte speciellt:/" "Men det såg jag ju att du blev din tokfia, jag har kort på det med" "Men mamma, det var ju när Jocke med kniven kom ju!"