valet om ett harmoniskt liv nu i valtider.

Det är val på söndag och jag har nog äntligen bestämt mig för vad jag ska rösta. Det måste till en förändring i skolans värld, det måste till en förändring i vård och omsorg, det måste till en förändring på så många plan så att jag blir tokig. Jag är så fruktansvärt trött efter en dag på jobbet, det går i ett och ändå känner jag långt ifrån att jag räcker till. De flesta timmar är vi ensamma med 20-25 elever. 20-25 sjuåringar som vi har ansvaret för att de ska utvecklas på bästa sätt; både kunskapsmässigt och socialt. Det är många barn som har stora svårigheter på båda planen men några extra resurser syns det inte till. Det säger sig självt att det är stört omöjligt att hinna hjälpa alla så mycket som jag tycker att dom har rätt till. Det är inte konstigt att de tappar koncentrationen när de sitter där med sin lilla hand i luften och det kanske är tio stycken före de själva får den hjälpen de behöver för att kunna jobba vidare. Vi hinner knappt planera lektionerna på grund av alla möten som vi ska delta i när eleverna går hem/går vidare till utmattade fritidspedagoger, vi hinner inte med en kafferast då vi behöver punktmarkera så många elever på rasterna så att dom inte ska slå varandra, vi hinner inte ens gå på toaletten.
 
Visst, det är min arbetsplats (frågan är bara hur länge man orkar?) men det är också alla barns vardag. Mina barns vardag då jag vet att förskolan ser likadan ut. Nä, det håller inte. Vi måste få till mindre barngrupper, mer personal räcker inte då inte skolorna är byggda för så många. Skolmatsalen är uppbokad varje minut, eleverna får äta snabbt, snabbt för att nästa klass ska få plats. Det behöver byggas fler skolor, anställa fler pedagoger och ändra denna värld drastiskt! 
 
Ja, det är ju fredag och jag är självklart helt slut. Malva likaså. Vi har hållt oss hemma hela eftermiddagen, målat toalettrullekikare med flaskfärg ute på altanen och även gjort hemmagjord pizza som vi picknickat ute på gräsmattan. En kompis var på föreläsning i veckan, där pratades det om att vi behöver hitta det lilla extra som förgyller våra barns liv. För mig är det att ge dom ett lugn. En stund där vi sitter ner och pratar utan en massa intryck och ljud omkring oss- det får vi så mycket alla andra timmar, jag vill hitta harmonin i mina barns vardag helt enkelt!
 
 
 
#1 - - Mamma/mormor Annika:

Mina tårar rinner av trötthet o vanmakt när jag läser om hur du o barnen i skolan har det! hur deras deras pedagoger sliter sitt hår för att räcka till.Stora o små går sönder i sina psyken, ingen lyssnar! hjälp behövs innan det är för sent. Kram älskar dej <3