Det där med sömn och föräldraledighet

Herregud vilken skillnad det är. Om Danne har haft lilleman några nätter kan jag styra mig själv till att ha en rolig och trevlig vardag där jag stortrivs med livet! Sedan blir det min tur och jag lyckas skrapa ihop tre fyra timmar pö om pö under natten. Ett långt vakenpass mella  01.30 och 04.45 för att sova en timme till innan han tycker att det är morgon??? Vad gör vi för fel??? Han är en riktig rutinbebis som fungerar med sov och mat på dagtid, sedan blir det natt och då vänder allt. 
 
Jag mår illa, har ont i magen (?) och känner mig slö. Signe är ledig från förskolan så att sova nu när han sover är ju omöjligt. Att ha en föräldraledighet med en nattsovande bebis är ju rena rama drömmen. Jag hoppas innerligt att det kan bli så för oss också inom snar framtid!
 
Frukostpicknickar med bästisen idag, efter tre toppendagar på förskolan💜
 
Jag har kommit på att min svaghet under träningarna är ren och skär brist på energi. För det är sällan jag har speciellt mycket träningsvärk, som egentligen vore logiskt. Men jag orkar nog inte ens kämpa utan jag får ge upp då det liksom inte går... Efter promenader har jag däremot ont. För då orkar jag använda benen!
 
Igår tvingade jag mig ut med V runt sjön med bebis i sele. Jag tog med den då jag kände på mig hur det skulle bli, för vagngillaren har börjat att klaga rejält däri. Så då känns det bättre med en glad bebis på magen! Sedan följde det några sköna hemmatimmar med sovande Abbe, tjejerna på skola/förskola och Danne på jobbet. Tysthet. Kaffe i solen och lyssna på radio. Sådan galen lyx!!! 
 
När Malva kom hem från skolan packade jag in barnen i bilen för en eftermiddag/kväll på stranden. Vi hade inplanerad mamma-barn-date med fyra mammakompisar och åtta barn lite senare. Det var fortfarande badvänligt så det fick bli några dopp även för min del när Abbe sov! Två getingbett senare och korv i magarna så åkte vi hemåt igen!
 
Dessa getingar! Igår var det fruktansvärt många! Det gick inte att sitta på stranden, på bryggan var det dock lite bättre, kunde inte släppa ner Abbe då jag var rädd att han skulle råka klämma någon. Så båda getingsticken jag fick hade jag honom precis bredvid så det var en himla tur att dom stack mig! 
 
#1 - - Ämma:

Men fy tusan, det låter ju vidrigt?! Vad gör du när han vaknar på natten? E hade såna perioder, men jag låg bara bredvid med en hand på hennes mage och sov räv... efter ett tag gav hon upp och somnade om...

Svar: Han ligger nära eller på armen i ett alldeles tyst och mörkt rum... men icke! Han ligger oftast stilla men ibland ska han krypa runt eller ställa sig upp i sängen. Han började sova sämre i början på sommaren, började småäta och vara allmänt bökig så då fasade vi ut nattmaten till endast vatten. Men då har han ju börjat vara vaken istället! Räddningen är dannes skifttider så att vi kan dela på nätterna hyfsat bra, men det blir ju några nätter i stöten så man blir ju lite ojämn i humöret 😉
Josefine

#2 - - Anonym:

Hej!
Ebba var sån i långa perioder när hon var mellan 5-6 mån o upp till året. Vi testade allt.. Min räddning var att m ofta kunde lämna killarna i skolan. För hon sov ofta bättre efter 05.. Så vi kunde sova lite längre på morgonen. Det är kanske en klen tröst, men det går över. Jag hade skrivit i min blogg typ något om att hon sover väl säkert bättre när hon är två... O det gör hon😃 Jag hade nästan till o med lyckats att glömma våra besvärliga nätter när jag nu en dag läste bakåt. Så en stor styrkekram o det blir bättre! Kram Catrin

Svar: Haha, bra jobbat att glömma det😉 Malva var sådan här läänge!-vilket jag inte glömt🙈 Hon sov också ok på morgontimmarna, s vi sov till elvasnåret tror jag😉 Abbe han tar morgon vid sjusnåret oavsett.... Tur att D har skifttider så att vi kan turas om!
Josefine