20%en?

"20 % av våra barn sover för lite" fick jag höra av Jenny Klefbom. Detta ger samma "symptom" som adhd. Genast tänkte jag på min femåring som har galet svårt att vara stilla med sin kropp; själv förklarar hon att hennes kropp "gillar att gympa" och när hon vaknar på morgonen och genast är igång förklarar hon bara att "det är ju för att hennes kropp har fått vara stilla hela natten!" Jag tänkte på sömnbrist eller bara väldigt aktiv, för adhd är det inte. Hon har ju sovit yttepytte lite sedan hon var alldeles ny men nu kanske hon behöver mer sömn? Så jag har lagt henne vid 19.30 istället för vid 21 nu två dagar i rad. Samma med Abbe. Abbe somnade vid 19 igår  (i vanliga fall runt 20). 
 
Kan ni fatta vilken galet skön kväll jag hade! Danne jobbar kvällskift så jag är själv med läggningarna, men när alla tre sov vid åtta så njöt jag till fullo!
 
Vid 04.30 kom Malva då hon hade drömt mardröm ( Igen. Nästan varje natt just nu...). Bredvid mig svarar en klarvaken Signe att hon "förstår att syrran är rädd och att hon gjorde helt rätt som kom till mamma, hon hade gjort samma lika minsann!" Malva somnade om. Det gjorde inte Signe.
 
Hon sover nu istället...
 
Abbe då? Han hade varit vaken inatt...  Hur jag gör ikväll? Vi får se😉 
#1 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Låter skönt det där med att få vara själv en stund på kvällen :D.

Svar: Ja! Så himla skönt😀
Josefine