Vikten av att andas rätt

Andas in så att magen putar...
 
Andas ut så att magen åker in...
 
Eller andas som jag har gjort sedan jag var 14. I bröstkorgen för att kunna hålla in magen. Så himla tragiskt! Och vilken wake up! Kan det vara så att jag har andats så pass fel så att jag har försatt min kropp i stress, därför som jag inte kunnat sova, och är det därför jag sitter här där jag sitter idag?!
 
Det är min tes efter att ha läst på om andning iallafall. Hur viktigt det är att andas rätt för att tala om för kroppen att allt är bra. Andas du med bröstkorgen så talar du om för kroppen och hjärnan att du är jagad, att det är fara för livet och då bildas adrenalin för att kunna agera snabbt. Kan det vara så att jag har "lurat" kroppen i alla dessa år fför att jag tyckt att det är viktigt att min mage inte putar...? Jag har ju sedan jag började hos alternativmedicinaren fått höra att jag har galet höga halter av stresshormon i kroppen- och jag har inte fattat något! På riktigt! För jag har ju känt mig lugn över livet!
 
Jag har inte sprungit på, jag har pausat, jag har levt. Jag har faktiskt inte haft så jättehöga krav på mig själv sedan jag gick i åttan och bestämde mig för att sluta plugga... Där ocj då bestämde jag mig för att "det jag kan, kan jag liksom, jag lär mig på lektionerna och fixar proven. Godkänt är helt ok! (Bara jag har platt mage)"
 
Men sedan har jag ju sovit otroligt dåligt utan att veta varför? För jag har däremot en hjärna som går igång när den ska stänga av vilket ju varit ett bekymmer, ett problem, de senaste 18 åren... Jag har heller inte gäspat under mina vuxna år. Det är ju galet MEN jag gör det nu! Jag har suttit i soffan näre Danne har gäspat och stört mig på det, för varför gäspar han hela tiden??? Inte en tanke på "varför gäspar aldrig jag?".
 
Men om min tes stämmer så är det ju för att jag har varit jagad av en mammut.
Och då har man inte ro att gäspa.
 
Nästa vecka ska jag börja på något som heter Basal kroppskännedom. Tänk att det behövs kurser i hur man andas och rör sig rätt... Vilket jäkla samhällsproblem...