Curlandet

Ok,  curlandet.  
 
Jag känner att jag har nått peaken på att serva barnen nu. För att inte curla barn så krävs ganska mycket tjat, jag både avskyr tjat och är alldeles för trött för att orka med det. Det kanske inte behövs med alla barn, för här skiljer det på äldsta och mellan hur mycket de sköter per automatik, Malva glider gärna på räkmattan i att få mackan bredd, väskan packad, kläderna framplockade. Lillasyster har skött detta ganska bra själv, för att hon vill men nu det sista har även hon blivit tankspridd och "glömsk" och det är där jag börjar att "göra åt dom". Tänker att det är mysigt att få macka och varm O'boy i soffan en kall vinterkväll (då slipper jag att tjata på att dom ska avbryta det dom gör för att hälla upp sin filmjölk och flingor som är framdukade i köket), att få upp kläderna i sängen när man är trött på morgonen (slipper jag att tjata på att dom ska klä på sig istället för att hänga i soffan), att någon packar upp ens blöta gympahandduk ur väskan (slipper jag tjata om att det ska läggas i tvättkorgen) etc etc. för det räcker inte att säga detta en gång, mer åtta gånger till den ena och fem till den andra och så kan man dividera detta med alla grejer som behöver fixas under dagen för att förstå tjatnivån som det hela eskalerar i... Och visst, att få allt fixat är ju för dom där två prinsessorna hur smidigt som helst, dom får en egen tjänare men för tjänaren ifråga är det bara ett evigt servande! Som lätt utnyttjas av dom där barnen...
 
Häromkvällen brast tålamodet, tack och lov, när den ena skriker att jag är världens sämsta mamma  för femtielfte gången den här veckam för att jag inte flätar hennes hår sent på kvällen (don't ask me)...
 
Samtidigt höll jag på att packa upp hennes gympaväska.
 
Då jädrar😈 
 
Så, nu är det uppskrivet på deras veckoschema vad som gäller, från att duscha till att packa ner läxorna. Och detta ska ske utan tjat på grund av den "allergin". Jag ska inte behöva tjata på att läxorna ska göras, jag ska inte behöva tjata på morgonen att dom ska äta upp mackan/filen eller att dom ska borsta tänderna,  klä på sig ytterkläderna så att dom kommer i tid. Detta kommer till en början leda till tjat. Jag vet. Men jag hoppas att de snabbt lär sig! Annars blir det indragna lektimmar. För ja, jag kör Läckberg-metoden....
 
 
Nu är det slutcurlat! Lite eget ansvar tack!
 
(Självklart till mognadsgrad)